Svar: Overgangsmad - 7 mdr.
27. januar 2004
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Det tager lidt tid for de fleste børn at vænne sig til at arbejde med fastere mad i munden. Det skal både tygges og føres med tungen bag ud til svælget, hvor det skal synkes. Øvelse gør mester og man lærer det ikke hvis man kun får blendet mad:o)
Men det lyder da som om at han nok skal lære det, han er jo trods alt kun 7 mdr.
Den grød du laver kan med fordel være havregrød, da den naturligt i sig selv er lidt mere klumpet. Mosen du giver ham, nøjes du med at mose med en gaffel og ikke blende, så han langsomt får noget der er mindre og mindre findelt.
Med hensyn til mælk så skal hovedparten af den mælk han får være modermælkserstatning eller amning frem til 9 mdr´s alderen. Han skal gerne have ml ½-3/4 liter mælk om dagen. Efterhånden som han nærmer sig et års alderen nedsættes mælkemængden til ½ liter dagligt, hvilket vil svare til hans behov fremover.
Du kan godt give sødmælk, som små slurke af en kop og også bruge sødmælk i madlavningen. Hvis du stopper med flaskerne i løbet af dagen skal du sørge for at han får mælk af kop og du kan give ham en portion yoghurt/A 38 og gerne med lidt drys (igen det med "klumperne"). Men hovedparten af mælken skal som sagt fortsat være erstatning.
Når han bliver 8-9 mdr. kan du give ham rugbrødshapser med forskelligt pålæg og boller med ost. I den alder kan du også skære grøntsager i små stykker og tilbyde ham f.eks. pastaskruer som han selv kan holde i hånden. Ris kan du også give fra ca 8 mdr.
Han skal meget gerne have ca 1 liter væske i døgnet og gerne mere hvis han kan drikke det. Men børn har ofte en fantastisk evne til at kunne regulere dette selv, hvis de blot får det tilbudt. Du skal tilbyde ham mælk, vand og evt. lidt juice (evt. fortyndet med vand). Vær opmærksom på at juice og andre søde drikke kun gives i små mængder, da det hæver blodsukkeret og giver falsk mæthed.
Ud fra din beskrivelse tror jeg du skal tage det helt roligt og regne med at det nok skal komme. De fleste børn er omkring 8 mdr. før de rigtigt kan finde ud af det med at tygge.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske