Svar: Amning, skemad og brokkelyde
24. januar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Lisbeth
Tre måltider skemad lyder ikke som om det er for lidt og amning ind imellem lyder helt fint.
Der er naturligvis stor forskel på hvor meget børn spiser, altså hvor store portionerne er, en almindelig portion som man selv laver kan bestå at 1 dl mel (majs/ris/hirse), 2 dl vand og ½ dl mælk. Men det er ikke alle der kan spise så stor en portion. Der er dog også forskel på om barnet får det tilbudt to eller tre gange dagligt.
Om barnet har fået nok kan du jo også vurdre ved om alt bliver spist op eller om barnet levner.
Din beskrivelse nu lyder rigtig godt. Dejligt at I har fået lidt mere ro på om natten og at amningen faktisk kører. Det er da vældig godt at du er begyndt at springe frokostamningen over og at det har resulteret i øget mælkemængde om aftenen, hvor børn jo tit har tendens til at være mere urolige:o)
Uroen om dagen, tror du ikke det skyldes at hun skal vænne sig til den mere faste føde? Du skal også tænke på at hun nu er ved at være så stor at hun har behov for ekstra stimuli og langsom bliver bedre og bedre til at give udtryk for hvad hun gerne vil og ikke vil.
Ruller hun omkring og griber efter sine fødder. Hvis hun stadig er på grænsen til at kunne dette, så kan temperamentet hjælpe hende igang. Med den alder hun har er hun meget aktiv i sin egen udvikling og eksperimenterer med bevægelser og det er ikke altid at det hun vil lykket og så bliver hun sur. Men når det endelig lykkes for hende vil glæden til gengæld være stor.
Håber det hjalp lidt ellers skriver du igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske