Svar: Grød - 5 mdr.
24. januar 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Ditte
Det er altid hårdt at skulle begynde arbejde/skole igen og den lille så skal passes. Det gør det jo bestemt ikke bedre, hvis barnet kun vil have bryst. Men I overlever begge tro mig,- selvom det bliver en hård periode i starten:o)
Det bliver en stor omveltning for Daniel, når dit bryst ikke er der, men samtidig er du der jo heller ikke, så den mulighed er ligesom udelukket. Sørg for at amme oham om morgenen før du skal af sted o gså am ham igen når du kommer hjem. Det vil være en god måde at tage af sted på og en god måde at mødes på.
Sålænge han er så lille som han er, skal hovedbestanddelen af hans kost fortsat være mælk (amning eller erstatning). Jeg synes derfro at et grødmåltid om formiddagen mens du er væk er nok og så kan I forsøge med lidt grød igen om aftenen. Når han har vænnet sig til dette kan I gå over til at give to grødmåltider om dagen og et om aftenen, men sålænge han er under 6 mdr. og først lige begyndt på grød, vil det være en god idé at fordele de to måltider morgen og aften.
Jeg synes derfro at han ud over grødmåltidet om formiddagen skal have tilbudt erstatning til du kommer hjem. Når han får grøden skal han ikke være for sulten og når han ikke vil have mere grød bliver han tilbudt flaske med erstatning. Det kan godt blive hårdt for vedkommende der skal passe ham, men i og med at du ikke er der, såplejer det jo at gå. Der skal dog lidt tilvænningstid til.
Hvis du laver risgrød selv behøver du ikke være så nøjeregnende med doseringerne. Hvis grøden f.eks. er blevet for tyk kan du godt fortynde den med lidt ekstra vand. Det gælder dog ikke med de industrielt fremstillede produkter.
Med hensyn til frossen modermælk, så synes jeg ikke at du skal putte en frossen modermælksterning i grøden, når den koger. Kogningen vil ødelægge de vigtige næringsstoffer i mælken. Det vil derfor være en fordel at du tør det op først.
Der skal atdi en tsk. fedtstof i hjemmelavet grød også selv om den er lavet på modermælk.
Vær i øvrigt opmærksom på at modermælken indeholder enzymer som kan gøre grøden tyndere efterhånden som det har stået lidt. Det tager grøden dog ikke skade af.
Profylac er godt til børn, hvor der er risiko for at udvikle allergi. Du skal dog være opmærksom på at hvis Daniel allerede en gagn har fået almindelig erstatning, så har profylac ingen virkning mod allergi. Har man givet almindelig erstatning en enkelt gang, så er løbet kørt og der er således ikke grund til at købe den noget dyrere profylac:o)
Fortsat held og lykke også med skolen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske