Svar: Amning og søvn - 3 mdr.
21. januar 2004
Alder:
3 mdr.
Når børn er omkring 12 uger har de det der hedder appetitspring, hvilket de også har ved ca. 5 ugers alderen. Det betyder at de er blevet så store at de har behov for mere mad og græder mere for at blive lagt mere til. Jo mere de sutter jo mere mælk.
Generelt synes jeg også at børn "vokser i spring". Det vil sige at de i nogle perioder tager godt på i vægt og virker tykke, hvor de i andre perioder pludselig virker meget lange og har taget på i længden. Det der er vigtigt er at man hele tiden kan se en udvikling.
Det er rigtigt at hun ikke er en stor pige, og ud fra din beskrivelse tænker jeg på om hun får "tømt" brystet nok, hvis hun spiser i 5-7 minutter. Der er normalt at hun, i og med at hun bliver ammet, vil kunne melde sig ind imellem hovedmåltiderne, for at få slukket tørsten, da den mælk som ligger først i brystet er meget vandholdig og dermed har denne funktion. Men det er også vigtigt, at hun når ind til "den fede mælk" som ligger sidst i brystet. Det er den fede mælk som giver hende "elastikker".
Hvis hun til de fleste amninger kun får fat i den tynde mælk, så tager hun ikke nok på og vil heller ikke få ro i sin mave, tværtimod.
Du har fuldstændig ret i at hun skal have lov til at spise, når hun vil og på den måde tilbyde brystet ubegrænset, men det kan godt være at du skulle forsøge at amme mindre hyppigt. Det vil sige amme hver 3-4 time og ikke hver anden. Simpelthen for at hun, når hun bliver lagt til er sulten nok til at tage godt fra.
Det kan også være en god idé at du under samme amning skifter imellem ammestillingerne, således at hun, når hun går i u-stilling, bliver lagt til det samme bryst, men på en anden måde. Simpelthen for at give hende en anden oplevelse og forsøge at bryde med den vane hun har fået. Du kan evt. skifte hende imellem at du gør det, for at give lidt adspredelse.
Vær opmærksom på ikke at holde hendes baghoved, når du støtter hende for at lægge til. Hold derimod nederst på hoved, ved nakken, så føler hun sig ikke presset og netop det at føle sig presset kan gøre at hun går i u-stilling.
Hvis du vil forsøge at give hende en flaske, så kan det være at far skal prøve. Simpelthen fordi han ikke lugter af mælk, hvilket kan frustrere hende. Det kan også være derfor at hun har lettere ved at falde til ro hos ham,- han lugter ikke af mad, så det er der ikke til at forvirre og så slapper hun mere af.
Når hun får flasken, så kan det være en god idé at holde flaske, så i holder helt nede omkring sutten og skruelåget. På den måde kan I holde en finger på hver af hende kinder. Det kan hjælpe hende til bedre at kunne få fat og finde ud af det. Det kan også hjælpe at holde flasken så sutten pejer lidt op imod ganen, hvor hendes sutterefleks sidder.
Jeg tror umiddelbart at der er en sammenhæng imellem hendes uro omkring amning/spisning og hendes søvnvaner. Egentlig tror jeg at hvis hun bliver mættet godt af, så vil hun sove bedre. I må derfor på en eller anden måde forsøge at få mere mad i hende og jeg håber at nogle af ovenstående råd vil hjælpe jer lidt på vej videre frem.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske