Svar: Vores datter bider
6. februar 2003
Alder:
18 mdr.
Kære Susanne og Jens
Når jeres datter bider, skyldes det, at hun ikke har noget sprog. Når I sidder og hygger i sofaen, har jeres datter behov for at udtrykke, hvor meget hun holder af jer. Det gør hun sikkert ved kys og knus, men i visse tilfælde kan det kamme over og udmønte sig i bid. Hun gør det altså ikke for at gøre jer ondt.
Det er aldrig rart at være forældre til et barn, der bider andre børn. Det er vanskeligt at finde en balance mellem at trøste det forurettede barn og give det barn som bider opmærksomhed.
Det er almindeligt, at børn i 1-3 års alderen kan finde på at bide. Når barnet bider, skal det have at vide, at dette ikke er tilladt. Det hjælper dog aldrig at bide igen, da det har den modsatte effekt. Børn lærer af de voksnes adfærd.
Prøv i første omgang at være opmærksom på, om hun skal til at bide. Sig så bestemt "NEJ!", vis hende, at man skal ae i stedet og prøv så at aflede hendes opmærksomhed.
Held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske