Svar: Kræsne børn
2. juni 2003
Alder:
5 år
Kære J. Olesen
Sundhedsstyrelsen anbefaler 4-5 stykker frugt eller grønt om dagen til børn på dine børns alder.
Frugt vil børn som regel gerne spise. For både frugt og grønt gælder det, at børn helst vil have det serveret udskåret, så det kan spises som snack.
Min erfaring siger mig, at børn ofte er sultne ved 17 tiden. Derfor kan det være en god idé, at lave et lille fad til dine børn med forskelligt frugt og grønt skåret til fingerbidder.
Børn skal tit bedre lide rå grøntsager end kogte, og har de fået et fad med frugt og grønt kl. 17, behøver I ikke at tage kampen senere under middagen.
Børn spiser ofte mere, når de er sammen med andre børn. De fleste skoler har frugtfrikvarter om formiddagen, hvor der tit glider en ekstra bid ned p.g.a. det hyggelige selskab.
Giv dine børn en skål med forskellig udskåret frugt og grønt med i skole, f.eks. gulerødder, pepperfrugt, agurk, melon, advokado, vindruer eller clementiner.
God appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske