Svar: Amning, flaske og grød
21. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Mette
Jeg kan godt forstå du synes det er svært at vide om Noah får hvad han skal have hos dig, når du oplever at din mælkemængde varierer meget. Jeg tænker dog at du må stole på, at når han afviser flaske efter bryst, så har han fået hvad han har behov for og på samme måde hvis han afviser brystet. Hvis han tisser som han skal, urinen er klar og han har gang i maven, så er han fint dækket ind.
Som du skriver er det dejligt at amme og jeg kan forstå at du vakler lidt imellem hvorvidt du skal blive ved eller stoppe. På nuværende tidspunkt gør du jo begge dele og det lyder umiddelbart som om at det fungerer meget godt for jer begge - gør det ikke det? Jeg tænker at du da roligt kan bibeholde at gøre begge dele, så længe det er muligt og så længe Noah synes det er rart at være ved brystet. Gider han ikke ligge der, så er der nok ikke så meget at komme efter, men lige nu vil han faktisk gerne og så er det vel godt og derfor ikke nu at du skal stoppe? Jeg tænker at du godt kan gøre begge dele lidt endnu og så se hvad tiden bringer...
De fleste kvinder oplever at have mest mælk i løbet af morgenen og formiddagen og mindre om aftenen. Det er samtidig dejligt at kunne lægge til brystet om morgenen og på den måde sikre sig en lidt længere søvn:o) Det kan også være en fordel at lægge til brystet sen aften, så bliver han lige fyldt lidt ekstra op til natten og I kan alle få lidt sammenhængende søvn midt nat hvor I har mest brug for det.
Planen du har sendt ser fin ud. Det er fint at amme morgen og formiddag og alt efter hvordan du oplever din mælkemængde kan du så endten amme eller give flaske om eftermiddagen. Giv flaske til natten, når han skal sove og am så inden du selv går i seng kl. ca 23 mod at han så sover til 05.30. Hvis du er gået i seng og er træt der, så kan far også give en flaske sen aften.
Når Noah kan spise mellem ½-1 dl grød, så kan I begynde at give ham to gange dagligt. Det er bedre at han spiser 3/4 dl, 2 gange dagligt end 1½ dl. 1 gang dagligt. Når I begynder at give ham to gange dagligt, så lad det ene måltid være grød og det andet grøntsagsmos.
Når dette går godt og han spiser fint, har gang i maven osv. så kan i øge ham til 3 måltider skemad, her er han måske 6½ måned gammel.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad kan se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Grød med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur, evt. amning inden
Frokost: Evt. grøntsagsmos eller grød, vand af kop.
Puttes til middagslur, evt. med amning eller flaske inden
Eftermiddag: Amning eller flaske
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop. Evt. lidt frugtmos som dessert.
Amning eller flaske inden Noah puttes
Sen aften inden du selv går i seng: Amning eller flaske
Som du kan se har jeg skrevet både amning og flaske, så kan du selv vurdere, hvornår du synes hvad passer i jeres situation.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og god flytning.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske