Brev:
Urolig søvn - 11 mdr.
21. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Urolig søvn - 11 mdr.
Kære Helen
Jeg skriver til dig vedrørende min datters urolige søvn om natten. Hun er nu 11 måneder gammel, og er i rivende udvikling. Hun går op af alle møbler, og farer rundt i huset med sin gåvogn, pludrer løs og kan endda sige 3-4 ord. Så det går bare fremad med hende.
Der er sket en masse de sidste to måneder. Hun er begyndt i vuggestue, og det har været hårdt for hende, især fordi hun er meget tæt knyttet til mig. Oven i det så havde hun en lang sygeperiode med stor forkølelse og to mellemørebetændelse. Dette betyder, at hun i slutningen af denne måned skal have lagt dræn på grund af væske i ørerne. Derudover er hendes morgenflaske røget, så hun står lidt tidligere op end før. Så der er sket en masse ting, som selvfølgelig har spillet en stor rolle i forhold til hendes søvn.
Men jeg synes bare, at vi alle efterhånden mangler en mere sammenhængende søvn. Hun sover nemlig meget uroligt, og har altid gjort det, men her på det sidste er problemet mere tiltagende. Hun vågner stort set hver time, smågræder og vil sut eller nus eller bare bekræftes i at jeg er der. Nogle gange skal hun have sutten, men andre gange så fortsætter hun, og så er jeg nødt til at tage hende med i vores seng, hvor hun sover mere roligt. Men synes ikke denne løsning er holdbar i sidste ende.
Jeg vil ikke forsøge at løse hendes soveproblemer indtil hendes problemer med ørerne er overstået, men jeg vil egentlig bare gerne bekræftes eller afkræftes i, om hvad der kan skyldes disse mange ugers urolig søvn.
Er det mon hendes væske i ørerne som giver hende disse opvågninger? For om dagen sover hun fint, og det samme gør hun i vores seng. Så jeg er faktisk i tvivl om det er det som spiller ind.
Er hun allerede begyndt at få maridt, for det virker til tider som om hun drømmer, for denne smågråd foregår som regel i søvne og med sut i munden?
Og kan det også være en reaktion på vuggestue start, da hun som regel stopper så snart hun hører mig sige "shhh" til hende? Det er efterhånden to måneder siden hun startede, men først for to uger siden er hun begyndt at være der regelmæssigt.
Og sidst men ikke mindst, hvordan skal vi takle disse opvågninger? Det er efterhånden mange gange om natten jeg er oppe, og værst er det ud på morgenen fra klokken 03 til klokken 05.30, hvor vi står op. Vi er bare bange for det vanebetinget al den uro om natten.
Det skal altså lige siges, at jeg overhovedet ikke har de store forventninger om, at hun skal sove 11 timer i rap uden at vågne. Men synes bare at hun vågner alt for mange gange i forhold til før i tiden, hvor jeg måske var oppe 3 gange for at give sut.
Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
BC