Svar: Skal hun have ekstra vitaminer?
21. juni 2007
Alder:
11 mdr.
Kære T
De fleste børn skal være omkring 1½ år før de er i stand til at spise en multivitaminpille, men knækker du den over i kvarte, så du er sikker på at hun ikke får den galt i halsen, så vil det være rigtig fint at give din datter en sådan.
Det er helt normalt at hun er lidt mere selektiv hvad angår mad og det hører alderen til. Pyt med at kartofler ikke er det store hit i øjeblikket, det betyder ikke noget og hun spiser jo andre grøntsager. Sørg for at variere tilbuddet, så hun ikke kører træt i tingene, men lad hende samtidig få lidt af det samme dagligt, da genkendelighed også er med til at give tryghed og derfor nogle gange får børnene til at spise mere.
Du skal se på hendes indtag over flere dage, hvis du kun ser på indtaget over en enkelt dag, så virker indtaget måske meget sparsomt og meget ensidigt, men se det over flere dage, over en uge og så vil du forhåbentlig opleve at hun spiser lidt forskelligt:o)
Hvis du har jern og d-vitamin tilbage skal du naturligvis bare blive ved med at give dette til det er brugt op.
Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske