Svar: Udvikling - 14 mdr.
20. juni 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Lise
Det lyder bestemt som om at jeres dreng udvikler sig i fin retning og det lyder helt sundt og alderssvarende det du fortæller.
Jeg ved at han er født 5 uger før tid, men ud fra det du fortæller så lyder det som om at han har indhentet dette nu og hvor er det dejligt. Det har således været rigtig godt alt det du har gjort indtilvidere og den opmærksomhed og stimulation du har givet ham - det har givet pote og det er super.
Som du selv skriver så vil nogle børn begynde at gå før de kravler, at han kommer til at kravle tror jeg dog bestemt, - det er fra vuggende stilling at børn normalt begynder at finde teknikken. Selvom han så måske begynder at gå før han kravler, så fred være med det, så må han så lære sig at kravle lidt senere og det er også helt okay.
Han lyder til at være fint med fin motorisk og det er rigtig godt at han allerede nu er i stand til selv at spise med en ske. Mange børn er faktisk omkring 16 måneder inden de mestrer dette, hvorimod de godt kan finde ud af at bruge en gaffel. Jeg går ud fra at han også spiser med gaffel og med fingrene.
Børn sproglige udvikling er meget forskellig, men også her lyder han alderssvarende. Du må gerne begynde at læse bøger med ham (hvilket du sikkert også allerede gør) og se på billeder af dyr, fortælle ham og lære ham hvad dyrene siger osv. og så kigge på dyrene i naturen. Tag ham med ud og se en hund, få øje på en kat, en hest osv. så han ud over at se billedet i en bog også får fornemmelse for hvor store dyr er i virkeligheden og får koblet 'dyrelyde' på.
Han begynder også at klatre op i møblerne, han kan bygge tårn af 2-3 klodser og begynder også at kunne kaste med en bold. Han kender måske allerede familiens navne og reagerer meget på fremmede lyde, han elsker at være ude, vand er super godt - det er skønt at plaske i badekarret eller at have et kar i haven og en spand, en vandkande og lignende en solrig sommerdag.
Han har stadig behov for kropskontakt og det er vigtigt at du selvom han begynder at bevæge sig så meget omkring selv, fortsat giver ham masser af knus og kram. Tumlelege vil han også elske. Lad ham også være med til at bage, mærke dejen imellem fingrene osv.
Idéer til legetøj kan være: Store klodser, legetøj som skilles ad og samles, kasser til at fylde og tømme, store papkasser til at kravle op i, kravle igennem osv. Hammerbrædt, samlepyramide, bolde, balloner, dukker af forskellig størrelse og helst de lidt bløde slaskeagtige, Tykke farver og stort papir, Spand, skovl, vandkande, puslespil med knopper på brikkerne, Stor fløjte, tromme, musik er sjovt at danse til og en sangbog er også god.
Det lyder som sagt rigtig fint, han lyder til at være en dejlig dreng:o) Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske