Brev:
For kort tungebånd - spiser ikke pænt
19. juni 2007
Alder:
3 år
For kort tungebånd - spiser ikke pænt
Hej Helen
Min nevø på 3 år spiser ikke særlig pænt og jeg har en mistanke om at han måske har for kort tungebånd eller noget andet... her er lidt oplysninger omkring det:
Han blev ammet uden problemer, men har aldrig ville ta flaske
han har altid savlet meget, og gør det stadig, specielt når han blir optaget af noget eller er forkølet.
Når han spiser har han tendens til at proppe munden og det ser ud som om hans tunge er for stor - og den trykker lissom maden frem i munden i stedet for tilbage (svært at forklare) - og han tygger ikke med lukket mund.
Han kan ikke suge af sugerør og har sent lært at puste.
Jeg har ikke set ham "rense" mund med tungen. Når noget klister fast mellem kind og tandkød i overmunden, så løfter han læben op/ned for at få det fri - også gerne med åben mund. Det er som om tungen ikke kan nå der op.
Jeg synes det er svært at sige noget til hans forældre, uden at ha noget konkret - men jeg synes jo noget bør gøres. Det blir jo ikke sjovt at skulle blive ældre og så spise grimt...
Vil bare gerne høre din mening om det - måske det er et klassisk billede på et eller andet jeg ikke kender til. (undrer mig faktisk over ingen professionelle - dagpleje og børnehave - har sagt noget om det...)
Nå ... mht. min egen fugleunge så ville jeg egentlig ha spurgt om det der med smide-med-mad-og-alt-fasen, men jeg har søgt på svar til andre og kan jeg må vist bare være tålmodig - men det er godt nok træls når maden flyver under hvert måltid...
Spændt på at høre hvad du tænker om min nevø...
Venlig Hilsen N