Brev:
Puttevaner - 5 mdr.
19. juni 2007
Alder:
5 mdr.
Puttevaner - 5 mdr.
Kære Helen
Vi har en datter på nu 5½ måned. Hun blev født 1 måned for tidligt, og var indlagt og fik sondemad de første 14 dage mens amningen blev etableret. Det kører fint, hun er begyndt så småt at få skemad nu. Jeg "lærte" under indlæggelsen, at hun faldt i søvn under sondemadningen. Det tog jeg desværre med hjem, og den første lange periode mente jeg, at hun kun kunne sove ved at jeg ammede hende i søvn. Det resulterede i, at jeg sad og ammede stort set uafbrudt hele dagen med kortere pauser indimellem. Jeg tror vi derfor har et problem nu med at få hende til at sove.
Om dagen kan vi godt vugge hende i søvn i barnevognen ret nemt, og hun sover fint 1-2 timer ca 3 gange i løbet af dagen.
Om aftenen vugger jeg hende i søvn i armene og lægger hende når hun sover dybt, endelig ikke for tidligt, så må jeg starte forfra. Så sover hun til næste morgen, kun afbrudt af et måltid midt på natten. Det tager ca 45 min. før jeg kan lægge hende.
I og for sig fungerer det godt nok, det er bare det bedste af vores aften der går med at jeg sidder med hende. Hun får en godnat tår ca kl. 20, jeg begynder vugningen kl 20.30.
Jeg vil så gerne ud af den vane. Jeg har prøvet at lægge hende med det samme, det fungerede 2 dage, hvor hun lå og legede med sutten og sit tøjdyr i 20-30 min og så sov hun. Men efterfølgende begynder hun nu at græde efter ca 5 minutter. Selvom jeg sidder ved siden af og holder i hånd, aer, taler stille eller lægger en hånd på hendes bryst, græder hun bare videre.
De første gange sad jeg ved hende og holdt ud 15-20 min før jeg tog hende op og vuggede hende i søvn som jeg plejer. Nu prøver jeg hver gang lige at lægge hende for at se om det går, hvis ikke det gør tager jeg hende op efter ca 5 min. Det har hun jo lært nu!
Har du nogen gode forslag til, hvordan jeg får hende lært at falde i søvn selv, om aftenen? Vi er lidt imod at tage barnevognen ind og bruge den, vi mener det er et skråplan. Vi har læst "Godnat og sov godt" men den er nok lige barsk nok. Men det kan godt være at det er det der skal til.
Hun sover på sit eget værelse, det har hun gjort siden hun var ret lille, fordi hun larmer når hun sover. Hun sover i vugge som dog snart er ved at være for lille.
Håber på et godt råd!
Med venlig hilsen
Helle