Svar: Søvn og mad - 12 mdr.
18. juni 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Tine
Hmm.. din datter hun er en værre filur, så vidt jeg husker så har det oftest hende der har haft problemer med at sove og som på den måde har krævet lidt ekstra...:o)
Lige nu tænker jeg at det handler om hendes alder og så det at hun bare er lidt mere følsomt anlagt end sin bror. Hun oplever verden på en anden måde, suger ting til sig og har brug for at bearbejde dem og det gør hun sandsynligvis i drømme. Da hun oplever verden større så er det svært for hende at falde til ro, hvis hun ikke har jer helt tæt på - det handler meget om tryghed:o)
Jeg tænker derfor at det handler om at I endten skal sidde hos hende, med hænderne på hendes krop så I hjælper hende med at finde roen, eller skal putte hende og gå til og fra, så hun selv får lov til at finde roen og en rar stilling at sove i, men så I samtidig får visheden om at I er der, at hun ikke er alene og at hun sagtens kan lægge sig til at sove.
Din datter har vist tidligere været ved at stoppe amningen selv og jeg kan godt forstå at du så havde håbet at det netop gik over af sig selv, men sådan skulle det så ikke være. Det er altid lettest at stoppe amning når både mor og barn er enige om at det er tid og det kan godt være at det tidspunkt så er kommet nu... Det er en vurdering af hvorvidt amning vil kunne hjælpe hende til bedre at finde roen eller om hun har brug for at den faktor slet ikke er inde i billedet for så at falde til ro og sove mere sammenhængende.
Ville hun f.eks. kunne få en kop med lidt lun mælk eller måske bare en sut? eller er det måske brystet som hun har brug for og så skal du give hende det med det samme, så hun ikke når det punkt hvor hun ligger og græder i en time... det er meget svært for mig at se/gennemskue hvad der foregår, når jeg ikke er tilstede, derfor må du prøve at overveje hvad der vil være det rigtige for jer - amning eller ej.
Med hensyn til aftensmad og mos, så tænker jeg at du skal væk fra det med at blande tingene sammen. Dine børn vil begge rigtigt gerne spise selv og spise det samme som de ser I får. Derfor er det også dette du skal servere.
De må få det hele: pasta med kødsovs, boller i karry, frikadelle og flødekartofler, kogt hamburgerryg, laks lavet i ovnen med stuvet spinat, sovs, osv. Det er tit de lidt gammeldagsretter som smager af noget er et hit. Noget af det skal de have hjælp til at spise og noget af det kan de sagtens spise selv. Det skal serveres adskilt når du har mulighed for det, så de selv kan tage med fingerne og putte i munden og du/I kan så hjælpe med på vej ved at mose kartoffel og sovs til en grøntsagsmos som de så får med ske eller gaffel ved siden af, på samme måde som ris også kan gives osv.
Alt er stort set tilladt med den alder de har nu og du skal ikke være bange for at give dem så meget forskelligt som muligt og mad som smager af så meget som muligt. Lad dem være med så godt de kan:o)
Jeg håber at dette hjælper lidt videre. Ellers så skriv endelig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske