Svar: Sove og vågne og den slags
18. juni 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mor K
Det lyder som om at Jens er igang med en rigtig god og helt sund og naturlig udvikling - den fase han er i hedder separationsfasen og i og med at det er en fase, så bliver det altså anderledes igen.
Det at han er begyndt at gå betyder at han nu oplever verden betydeligt større end tidligere. Han begynder at blive bevidst om sig selv og rummet han er i og herunder også hvor I befinder jer i forhold til ham. Han har dog stadig behov for at se jer for at vide at I ikke er gået fra ham og han skal således lære at han ikke er alene i verden, selvom han er alene i stuen, - I er lige ude i køkkenet og han kan komme ud til jer. Børn i den alder har det lidt ligesom strudsen som tror at gemmer den hovedet så er den væk - Jens tror at I er væk, når han ikke kan se jer.... hmm mærkeligt eksempel jeg lige fik givet dig der...
Nå men, det at han oplever verden så meget større og har ekstra meget brug for at vide at I ikke har forladt ham gør, at han sover mere uroligt, drømmer mere og når han vågner så er det således ikke tørst eller sult, men et behov for hjælp til at komme videre i søvnen.
Samtidig har han også en motorisk uro som gør at han karter rundt i sengen og ikke kan finde ud af at lægge sig stille ned og slappe af. Undervejs i søvnen får han sig også lagt i en ubekvem stilling og her har han brug for at I hjælper ham med at blive lagt rigtigt igen.
Det bedste I kan gøre er altså at berolige ham lidt med ord, fortæller at I er der "syy, mor er lige her", hjælpe ham med at skifte stilling, kærtegne ham og så putte ham igen.
Angående teletubbies, eller det at tale om skærmtid (tv, computer, playstation osv.) så ser børn alt for meget tv, spiller alt for meget computer osv. idag. Helt små børn har ikke behov for dette og for de større børnehavebørn og den tidlige skolestart så anbefaler man faktisk max 1 times skærmtid dagligt:o)
Jeg ved dog godt hvor vigtigt det nogle gange kan være at få bare lige 20 minutters ro til at samle sig om noget andet og at det derfor i dagligdagen kan være rart at sætte barnet foran teletubbies. Det tror jeg bestemt heller ikke at Jens tager skade af, I skal bare medtænke hvor meget det mon egentlig bliver til i det hele og hvor tit det således er.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske