Brev:
Rytme med tvillinger - 4 mdr.
17. juni 2007
Alder:
4 mdr.
Rytme med tvillinger - 4 mdr.
Hej Helen
Vi håber du endnu engang kan hjælpe os med vores dejlige tvillinger Karla og Laurids som blev 4 mdr d.10 juni.
Nu er de jo 4 mdr og er det ikke nu man kan præge deres søvn og spisetider lidt om dagen??
Som det kører nu sover de den ene dag rigtigt godt, både morgen(mange gange deres længste lur) formiddag, eftermiddag og sen eftermiddag. Andre gange sover de næsten ikke måske kun en til to lure. Nogle gange er det 3 timer i træk, afbrudt et par gange for det meste. Andre gange er det kun 1-1 1/2.
Det er selvfølgelig sjældent de begge sover lige godt, men de er gode til at ligge og kigge imens den anden sover (i begrænset tid selvfølgelig).
- Jeg prøver på at putte dem begge når den ene viser træthedstegn og det er som regel den der ikke så, så træt ud, der sover bedst. Det viser selvfølgelig at jeg skal putte dem før de bliver overtrætte, men hvornår er det så?
Jeg giver dem mad ca. hver 4 time ca. 5 flasker i døgnet og grød til aften. Jeg gav dem oftere før, men det resulterede i at de ikke spiste så meget. Vi er lige begyndt på grød om aftenen, for at min mand kan hjælpe til.
- Når de får grød skal de jo have noget væske samtidig, det er bare lig´som at de ikke vil have noget, gør det noget hvis de ikke drikker så meget der, nogle gange ingenting?
- Hvor meget grød skal de spise for at det svarer nogenlunde til en flaske vælling på 150ml som de fik før?
- Er det bedre at give vælling om aftenen og grød og mos om dagen, de sover godt om aftenen og har hele tiden gjort det?
- Hvornår begynder vi at skifte flere måltider ud? og i så fald hvilke?
- De sover ikke så meget sidst på dagen og det resulterer i at kl. 17-18 er de så trætte, specielt Karla, at hun skriger når hun skal i seng og heller ikke kan spise så meget. Når hun først er faldet til ro sover hun godt nok. Vi kunne bare godt tænke os at de ikke skulle være kede af det når de skulle i seng. Vi giver dem grød, tar dem i bad og putter i seng stille og roligt, og når de når sengen, så blir de kede af det. Det ender mange gange med at vi skal gå rundt med hende til hun næsten sover og så lægge hende forsigtigt i seng, men sådan skal det måske bare være? problemet er bare hvis det er dem begge og man er alene?
- Det jeg kunne tænke mig er om man kan bestemme lidt over dem i løbet af dagen om hvornår de skal spise og sove...? de står ca. op kl.6.00-6.30 og kommer i seng senest kl.19.00. de er trætte i løbet af dagen, når de har været oppe i 1 1/2-2 timer. Kan du måske hjælpe mig med en lidt mere struktureret hverdag når det er to børn der skal tilpasses hinanden...
- Hvis de én dag ikke virker trætte skal vi så putte dem til kl.19 alligevel, og ligeså om morgenen vække dem kl.6.00-6.30 for at lave lidt rytme?
- Jeg vækker den ene hvis han/hun sover, hvis jeg er færdig med at give den anden mad, for at de kan følges lidt ad, er det noget jeg kan blive ved med eller skal de køre deres eget løb?
Jeg håber du kan finde ud af hvad jeg mener, det blev til et lidt længere brev end jeg først troede.
Venlig hilsen Karin