Svar: 14 mdr. gammel pige med tynd mave
6. april 2007
Alder:
14 mdr.
Kære Annas mor
En maveinfektion kan naturligvis ikke udelukkes, men min umiddelbare tanke er at din datter så ville være mere medtaget, apatisk, have feber osv. og sådan beskriver du hende ikke. Hvis man har en maveinfektion, så tænker jeg at man også tit mangler lysten til at spise og det har jeg heller ikke indtryk af gør sig gældende for din datter. Jeg tænker derfor at du skal se lidt på, hvad hun indtager af mad i løbet af dagen og måske regulere lidt på kosten.
Du skriver at hun får mellem 200-400ml Nan hver dag. Jeg går ud fra at dette er på flaske og jeg tænker at du med den alder din datter har generelt skal forsøge at få skåret sutteflaskerne væk. Flaske er udmærket til at sikre mælkeindtag og væskeindtag generelt, men din datter lyder til at være fint i stand til at drikke af en kop.
Sammenlagt bør hendes mælkeindtag ikke overstige 500ml og i forhold til at holde hendes mave lidt igang, så tænker jeg at det ville være bedre for hende at få en portion tykmælk, A38, Cultura eller lignende med lidt banan eller anden frugt, müsli eller rugbrødsdrys. Det er godt med de syrnede mælkeprodukter.
Samtidig skal du også se på hvad du giver hende af grøntsager og brød. Begge dele er vigtigt i forhold til hendes alder, men på grund af fibrene så kan en meget grøn kost eller en meget grov kost godt give børn løs mave. Helt neutralt brød uden kerner og grøntsager som er godt kogte og most med lidt sovs, vil derfor være en god idé. Giv også gerne din datter ris eller pasta. Havregrøden er fin at bibeholde.
Det er fint med reven æble og lidt ristet brød vil også være godt i et par dage. Men prøv at gennemtænke hvad hun generelt spiser og om det måske er for groft for hendes mave.
Rigtig meget held og lykke og fortsat god påske:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske