Brev:
Søvn - får han nok?
6. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Søvn - får han nok?
Hej Helen
Så er jeg på banen igen igen og denne gang med spørgsmål vedr. søvn... her specielt om dagen.
Vores søn er nu 4 mdr og 2 uger og trives rigtig godt (er 65 cm lang og vejer 7 kg). Han er glad og meget observerende - måske for meget!
Han er allerede træt kl. 18.30/19.00 om aftenen og bliver lagt op i seng (stadig i vores soveværelse, men i egen seng). Her sover han så i et stræk til kl. 06.30/06.30 næste morgen, kun afbrudt af tabt sut et par gange.
Vi klager på ingen måde over vores nat, da vi får den søvn vi skal have her - vi er meget priviligerede:-)
Udfordringen er om dagen. Han ammes ca. hver 2 time, hvilket også gør at han er fyldt til natten og han er enormt meget på om dagen. Jeg kan dog ikke få ham til at sove mere end 2*45 min på hele dagen, hvilket jo gør at han er helt færdig om aftenen.
Det er som om at han nægter at lukke øjnene og samtidig ligger han og "snakker" med loftet eller liften (som er indkøbt til afskærmning), og herefter bliver han overtræt og bliver meget ked af det. Vi prøver både med totalt ro i rummet (ingen musik/fjernsyn eller lign) og det modsatte...men samme mønster.
Han har meget let til overstimulering, da han "suger" alt omkring sig. Vi er kun ude/sammen med andre 2 gange om ugen, for netop at give ham ro, men han sover ikke om dagen.
Er det simpelthen fordi han har sovet nok?
Nogen gange må vi ligge med en hånd over hans øjne for at få ham til at sove om dagen, men maks 45 min efter er han på igen.
Hen på eftermiddagen bliver han så træt så træt og kan ikke mere kl. 18.30.
Har du nogen idéer til hvad vi kan gøre eller skal vi overhovedet gøre noget? Det vigtigste er bare roen på at han får nok søvn.... så gør det ikke noget han er vågen om dagen?
Han kan heller ikke falde i søvn selv om dagen - her skal vi stadig vugge ham i liften. Om aftenen har vi taget en "kold tyrker" og kan nu med sang og nusseri få ham til at sove selv efter ca. 10 min. Det kostede tålmodighed i starten men har hjulpet meget.
Skal vi gøre det samme om dagen?
Med venlig hilsen
Sara