Svar: 18 uger og sammenhængende søvn
6. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Linda
Man skal altid passe meget på med at sammenligne børn, især søskende og jeg kunne forestille mig at jeres ældste har haft et helt andet sovemønster end jeres datter, hvorfor du nu forventer at hun burde kunne sove igennem. Den store forskel handler om at jeres ældste har fået flaske og jeres datter bliver ammet og det gør at hun skal have hyppigere mad og også at hun skal have mad om natten.
Det er således ikke usædvanligt at hun har behov for mad kl. 24, 02, 05 med den alder hun har og jeg tænker at det vil ændre sig stille og roligt i takt med at hun får mere og mere mad i løbet af dagen.
Jeg kan godt forstå at du synes det er hårdt med vækningen kl 02 - det er et svært tidspunkt og det vil også være fint hvis hun sover fra 24 til næste morgen tidlig - det svarer til at sove igennem.. Du skriver at du har prøvet med vælling efter amning om aftenen og at hun her max tager 75ml. En mængde jeg forøvrigt synes er okay, når det er efter amning:o)
Jeg tænker at du måske skulle prøve at give hende en flaske kl 23 altså på det tidspunkt hvor du normalt selv går i seng - eller du kunne få far til at give den. Der er aldrig nogen garantier, men nogle gange så hjælper det og vil få hende til at sove lidt flere sammenhængende timer der midt om natten, hvor man har mest brug for det. Når hun så vågner kl. 5-6 så lægger du hende naturligvis til igen.
Håber det virker og husk at ting tager tid:o) Rigtig god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske