Svar: Søvn - 6 mdr.
5. marts 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Britta
Du har naturligvis ret i at det kan virke underligt at Sebastian pludselig reagerer med uro, når han lægges i tremmeseng, da han har prøvet at sove i en sådan før. Jeg tænker dog at det handler om to ting:
Det ene er at han har en alder nu, hvor han på grund af sin motoriske udvikling, vil sove mere uroligt om natten. Tidligere lå han hvor han blev lagt og var naturligt tæt på siderne i vuggen, som var mindre i omfang. Nu kan han trille og selv lægge sig i en stilling som han føler behagelig - og vil nogle gange komme i en stilling som ikke er rar og derfor vil han så vågne lidt op og have brug for jeres hjælp til at skifte stilling.
Det andet er at han fortsat har behov for trygheden og det at have fornemmelsen af at 'putte' og ligge tæt. Derfor vil han søge mod siderne af sengen og ned mod sengegavlen, da det giver ham tryghed at mærke 'disse rammer'. Måske vil det derfor hjælpe hvis I fra starten kan putte ham, så han ikke ligger lige midt i sengen, men ligger så han kan mærke enten sengens sider eller sengens endegavl.
Planen for dagen er rigtig fint, måske vil I opleve at han i løbet af de næste uger vil begynde at kunne springe den sene lur over og vil kunne nøje med to lure dagligt. Men det kommer helt af sig selv.
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske