Brev:
Afbrudt søvn 8 måneder
5. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Afbrudt søvn 8 måneder
Hej Helen
Jeg skriver til dig i håb om at få nogle gode råd til, hvordan min datter kan få en mere sammenhængende søvn!
Hun er nu 8 måneder og trives ellers rigtigt godt. Hun er glad og livlig, græder sjældent, maver sig rundt i hele lejligheden og skal undersøge alt! Hun spiser 4 måltider skemad om dagen og bliver stadigvæk ammet 3 gange. En af de gange er tidlig morgen ca kl 4-5, ellers om formiddagen og om aftenen inden sengetid.
Hun bliver lagt til formiddagslur ca kl 9 og falder fint i søvn, men vågner igen efter ca en ½ time. Da sætter hun sig op i sengen eller rejser sig og græder/kalder indtil jeg kommer derind, giver hende sutten og lægger hende igen. I det øjeblik jeg forlader værelset sker det samme igen. Jeg ved, at hun ikke har sovet nok fordi hun bliver ved med at vise træthedstegn, men nægter at falde i søvn igen.
Hvis jeg selv er træt har jeg nogle gange taget hende op og så putter vi sammen i min seng. På denne måde kan hun sagtens sove 2 timer. Det har hun faktisk gjort hver gang jeg sover/ligger ved siden af hende. Så hun kan godt, bare ikke for sig selv!
Dette gentager sig om eftermiddagen, men der går det måske 45 min til én time inden hun vågner. Men da hun kun har fået en ½ time om formiddagen er jo dette ikke nok til at hun kan holde sig vågen helt til sengetid om aftenen. Hun bliver lagt mellem kl 19:30-20 hver aften.
Om aftenen går det fint at lægge hende, hun er godt træt og falder altid i søvn ret hurtigt. Dog vågner hun efter ca 1 time og græder. Her er det nok hvis vi giver hende sutten så falder hun i søvn igen. Men dette gentager sig igennem hele natten mellem 2-5 gange indtil kl 4-5 stykker hvor hun bliver taget op for at blive ammet. Herefter sover hun indtil kl 6, hvor jeg tager hende over i vores seng og hun sover videre til kl 7- 7:30.
Når hun vågner om natten er hun alligevel ikke helt vågen. Det er som om hun rejser sig i søvne og græder per automatik. Det er dog sket nogle gange at hun sover hele natten uden at vågne op. I hvert fald ikke så vi mærker det. De gange vågner hun først 5:30 og efter amning kan hun igen falde i søvn til kl 7:30.
Hvordan kan det være at hun nogle gange godt kan, men i de fleste tilfælde ikke kan? Er det mon separationsangst? Er hun utryg? Skal hun lige se om vi er der? Kan det dreje sig om en dårlig vane som hun ikke kan komme fra?
På forhånd mange tak!
Hilsen Hanna