Svar: Hun tog endelig flasken - men hvad nu?
14. februar 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Christina
Der har været rigtig mange spørgmål til mig, så nu er der jo faktisk gået et par dagen siden du skrev, så måske tingene har ændret sig lidt allerede?
Det er rigtig hårdt at skulle amme og malke ud og det er prisværdigt at du forsøger. Jeg tænker dog at det vil være et forsøg værd at give din datter en flaske Nan. Nestlé har for nylig tilsat flerumættede langkædede fedtsyrer til deres erstatning, hvilket også findes i modermælk og det er jo meget godt:o)
Jeg tænker at det jo slet ikke er sikkert at du skal blive ved med at give ekstra erstatning. Nogle gange vil det at hun får erstatning et par gange og dermed får sovet, give dig så meget ro at du begynder at producere mere mælk og måske vil flasken så kunne undværes. Det må komme an på en prøve.
Hvis du oplever at hun efter amning om aftenen har behov for mere mælk for at kunne sove bedre, så kan du supplere hende med mme efter amning om aftenen, altså i forlængelse af at du ammer hende og lige inden hun puttes omkring kl. 20. Jeg tænker at du så skal overveje om du vil amme hende igen inden du selv går i seng og atter supplere eller om du i stedet vil prøve at lade far give hende en flaske med mme. Det kunne være kl. 23. I håb om at hvis hun f.eks. spise 100ml her (måske kan hun spise mere) så ville hun sove bedre og i hvert fald længere tid end hun gør nu. Når hun så vågner og har brug for mad igen hen på morgenstunden måske kl. 04, så vil du kunne amme hende igen og således også bibeholde din natamning som er vigtig for din mælkemængde.
Jeg synes ikke du skal køre hende træt og holde hende vågen - det virker modsat, hun vil blive overtræt, grædende og meget mere urolig. Det er vigtigt at hun får sin søvn igennem dagen for også at sove godt om natten.
Hvordan lyder den plan?
God weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske