Svar: Gåde råd til fingermad 10 mdr.
14. februar 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Mor
Det er rigtig fint det I allerede gør og forsøger jer med. Overgangsperioden er nu overstået med den alder jeres datter har og hun må derfor få stort set hvad som helst - altså det samme som I andre. I kan derfor give hende det, hun viser interesse for og så lade hende forsøge.
Det er korrekt at kylling kan være lidt svært at spise, da det er lidt trævlet i konsistensen, men mon ikke du kan få det delt i nogle stykker. Hakket kød er fortsat det letteste for hende at tygge, hvor stegt kød som engelsk bøf kræver lidt mere tyggekraft:o) men hun må gerne få det og så må du prøve at skære det ud i så små stykker som muligt. Kødsovs kan være svært at spise uden ske og den er hun fortsat for lille til at kunne styre selv, men pastaen kan hun selv spise og så må du supplere med en skefuld kødsovs indimellem.
Suppepasta er måske for små for hende at få fat i. Prøv med nogle almindelige pastaskruer. Kog dem godt møre, så de er lidt mere kogte end al dente.
Kartofler kan laves på mange måder. Det kan være kartoffelbåde med eller uden skræl lavet i ovnen, det kan være hasselbagte kartofler som du bager med lidt olie og lidt krydderi på toppen.
Kalkunkød, skinke, hamburgerryg, medister osv. er også udemærkede muligheder. Fisk er godt. Både som fiskefrikadeller og fisk lavet i ovnen eller kogt. Det kan være laks, sild og makrel, skrubbe, rødspætte og torsk.
Når du serverer rugbrød for hende, så er det en god idé at servere en skefuld ærter, majs, gulerødder osv. Det kan også være lidt rød peberfrugt, avokado og lignende.
Det er korrekt at hun ikke bliver fyldt helt op på samme måde, nu hvor hun skal spise mere mad selv. Men det er okay. Hun skal jo fortsat have mange små og hyppige måltider for at være dækket godt ind og øvelse gør mester.
Det er fint at give hende vand, også for at holde gang i maven. Ellers er det vigtige med grøntsager som indeholder en del fibre og du kan også vælge fiberrigt brød uden hele kerner. Frugt har også en god virkning på maven (banan kan dog virke stoppende). A38 kan neutralisere lidt i maven og vil også være godt f.eks. om eftermiddagen.
En plan for dagen i forhold til hendes alder kunne se således ud:
Morgen: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand eller mælk af kop
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frugt i stykker. Vand af kop, evt. lidt juice.
Frokost: Rugbrødshapsere, tilbehør af forskellig frugt og grønt som kogte ærter, majs, gulerod. Må meget gerne få rester af aftensmaden som frikadelle eller kylling, vand af kop
Eftermiddag: En portion tykmælk med rugbrødsdrys, frugtmos eller lignende. Vand af kop
Sen eftermiddag: Frisk frugt, evt. ½ bolle med smør, vand af kop, evt. et fad med lidt forskelligt grønt.
Aften: Familiens mad, grøntsager, kød, fisk, ris, pasta. Vand eller mælk af kop. Frugtgrød med mælk til dessert.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske