Svar: Det sejler - søvn og kost
13. februar 2007
Alder:
5 mdr.
Kære M
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé med lidt mere fast struktur for dagen og da din dreng nu er igang med skemaden (selvom det keder ham lidt) så er det en fin måde at få skabt lidt mere fast struktur.
Min umiddelbare tanke når jeg læser dit brev og din plan for dagen er at din dreng ofte falder tidligt i søvn. Han sover formiddagslur og middagslur tidligt og det giver problemer i forhold til om eftermiddagen og aftenen. Tror du det er muligt at han ikke sover helt så tidligt om morgenen/formiddagen, at du kan holde lidt gang i ham her, bade ham eller andet, som gør at han ikke sover for tidligt?
Jeg har prøvet at lave en plan med tider som kunne passe nogenlunde:
Tidlig morgen (6): Ammes
Morgen (8): Ammes
Formiddag (9.30-10): puttes og sover 45 minutter
Frokost (11-12): Grød evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Ammes og puttes til lur (13-13.30)
Eftermiddag (15): Ammes
Sen eftermiddag (16.30-17): Powernapper
Aften (17.30-18): Grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til natten (20)
Sen aften (23-24): Ammes, når du selv går i seng. Eller man kan forsøge med vælling her
Nat (24.06): Burde ikke behøve mælk her, hvis han er ammet dagen igennem og har fået grød og mos som ovenstående.
Som det er lige nu så sover han jo faktisk mellem kl. 19 og 24-01 - altså sammenhængende i 6-7 timer, hvilket er at sove igennem. Han kan altså godt sove igennem :o) Det vil bare være bedre at han gjorde det mellem kl. 24 og 06... og derfor mælk inden du selv gå i seng.
Jeg håber at du kan se idéen med at putte ham senere og at det vil give jer en bedre struktur for dagen, som kan hjælpe jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke med det og god weekend.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske