Svar: Brug for mad om natten?
28. december 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Hanna
De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for mere end fire amninger dagligt og det er, som du også selv skriver, et rigtig langt stræk din datter sover. Jeg tror derfor det er helt relevant at din datter vågner om natten - hun har behov for mælk eller amning for at være dækket ind, hvis man ser på hendes indtag over et døgn.
Jeg synes derfor ikke du skal give hende sutten, men simpelthen lægge hende til brystet. Det er naturligvis uhensigtsmæssigt at blive vækket midt om natten, men det kunne måske være en god løsning for jer begge, hvis du kunne lægge hende til brystet inden du selv går i seng.
Du kan enten vække hende ved at skifte hende, men endnu bedre tilbyde hende brystet, som hun højst sandsynligt kan spise af i søvne. Hvis du giver hende bryst kl. 22-23 som det nu passer med din sengetid, så kan hun sove videre til næste morgen. Det ville være dejligt for jer begge:o)
Hendes rutiner for dagen ser fine ud og hendes portionsstørrelse er helt normal. Da hun begynder at vise tegn på at kunne spise mere, så synes jeg du skal overveje at øge hendes tilbud af skemad. Du kan begynde at tilbyde hende skemad 3 gange dagligt og ikke øge den nuværende enkelte mængde. Det er meget vigtigt at der fortsat er plads til mælken, da det udgør rigtig meget af hendes indtag, så længe hun ikke er ældre.
En normalportion er på 1-2 dl. grød/mos og børn er forskellige. Men det er i princippet bedre at give lidt men tit i stedet for få og store portioner. Det sikrer mælkeindtaget, giver plads til variation af grød/mos og dermed forskellige næringsstoffer og det er med til at holde maven igang.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke, god jul og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske