Svar: Væskeindtag - 7 mdr.
27. december 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Annes mor
Du har ret i at det ikke lyder af meget væske, din datter indtager og hvis hun sammenlagt ikke engang når op på ½ liter dagligt, så synes jeg du lige skal få lægen til at godkende det. Ikke at han kan gøre hverken fra eller til sikkert, men mere at det er nødvendigt med en lægelig accept.
Derudover skal du naturligvis se på hvordan Anne virker. Er hun glad og tilfreds, udvikler hun sig som hun skal, smiler, pludrer, triller på gulvet osv. Læg også mærke til hvordan hun tisser, da det jo er et tegn på hvad der kommer ind. Og igen, hvis Anne faktisk har det godt, så må den ½ liter jo være okay:o)
Du skal udnytte at hun sandsynligvis er tørstig efter en lur. Ofte går der lidt tid efter lur inden man får tilbudt barnet noget, - hun skal lige vågne stille og roligt, så skal hun skiftes osv., men det kan være en rigtig god idé at tilbyde hende vand eller mælk at drikke lige når hun vågner.
Derudover så vil det være rigtig godt at I medtænker så meget mælk som muligt via maden, især fordi hun ikke protesterer over at få mad. Det er som I selv er inde på meget vigtigt ikke at få skabt en ond cirkel.
Anne er 7 måneder nu og det betyder at hun godt må få lidt komælk. Det bør dog ikke udgøre en større mængde end hendes indtag af mme, som fortsat skal dække hendes mælkebehov - men lidt må hun faktisk godt få. Måske hun kan lide smagen af kold sødmælk, eller måske lidt yoghurt (tykmælk, A38 eller lignende) gerne med lidt frugtmos. I kan også give hende frugtmos med mælk på, som gammeldags frugtgrød med mælk.
En bananmilkshake lavet af ½ banan og 100ml sødmælk blendet kan mange børn rigtig godt lidt og det vigtige er jo at hun drikker noget hun kan lide og at lave det sådan kan være ligeså godt som at give hende ½ banan og et glas mælk ved siden af. Når tingene er som de er hos jer, så må man nogle gange prøve at tænke lidt alternativt.
Har I prøvet om hun kan lide vælling? Der findes jo forskellige slags vælling med smag og måske hun kan lide det og drikker dette, det kunne være et forsøg værd.
Hun må med den alder hun har også gerne få lidt fortyndet juice og det vil også være rigtig godt at I giver hende frugt, som er mere vandholdig. Det kunne f.eks. være melon, appelsin og lignende.
Selvom I gerne vil have hende til at drikke, så pas på ikke at tilbyde hende noget hele tiden - det kan medføre at hun føler sig presset unødigt. De fleste børn vil være tørstige efter lur og efter leg, så prøv på disse tidspunkter og så naturligvis når I sidder ved bordet og spiser.
Jeg kan godt forstå at I skruer madindtaget ned i håb om at det giver plads til anden mad, men det er fortsat vigtigt at hun tilbydes mad 3-4 gange dagligt med den alder hun har. Så det er ikke måltider I nødvendigvis skal skære væk, men mere skrue lidt ned for mængden. Jeg nævner dette fordi jeg ikke helt kan se, hvad I har gjort ud fra jeres brev.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. God jul og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske