Svar: Gul Allomin, når hun lægges kl. 19
27. december 2006
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Min umiddelbare tanke er at jeres datter jo ikke lyder til at have behov for den sene flaske, da hun sover fint uden og ikke ændrer søvnvaner betydeligt flaske eller ej. Et indtag på 70-100ml er jo heller ikke meget, men tæller naturligvis med i det samlede indtag.
I skriver at jeres egen sundhedsplejerske har ment at jeres datter drak for meget mælk om natten i forhold til om dagen. Det lyder derfor som om hun har tænkt at I skulle sørge for at øge jeres datters indtag om dagen, hvilket I jo ikke har gjort, I har fjernet flasken om aftenen uden at ændre på indtaget om dagen. Jeg tænker derfor om hun ikke kunne tilbydes de 70-100ml mælk ekstra i løbet af dagen, f.eks. af en kop eller ovenpå maden?
Det er vigtigt at hun fortsat indtager en del mælk ved siden af sin skemad, men det skal også vurderes ud fra, hvordan hun i øvrigt trives, tager på, tisser, udvikler sig osv.
Der er ikke den store forskel på gul allomin og almindelig allomin og med den alder jeres datter har nu, så tænker jeg at grøden og mosen mætter hende bedre. Hun kan dog få begge dele, men I kan overveje om I skulle prøve med blå allomin 2, da dette lettere opblandes i koldt vand og derfor med fordel kan gives af kop, som alternativ til sødmælk. Det er også meget let at bruge i madlavningen. Ellers kan I sagtens bibeholde allomin 1, som I kender - den kan også serveres kold. I kan evt. have et par brikker stående i køleskabet, så er det let og hurtigt.
I stedet for at give mme med tanke for at det skal mætte ekstra, så lyder det som om at jeres pige trives rigtig godt med grød og mos og dette må derfor være at foretrække frem for flere forskellige slags mælk. Og måske skal I i stedet i løbet af de næste uger begynde at tilbyde jeres datter skemad 3 gange dagligt og så helt undvære den sene natteflaske. Det kan fortsat være en god idé at tilbyde 1 dl grød/mos 3 gange dagligt i stedet for 1½ dl 2 gange dagligt, da der så fortsat er plads til mælken.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig god jul og godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske