Svar: Tager ikke nok på i vægt 10½ måned
27. december 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Poula
Der er jo højt sandsynligt en sammenhæng imellem din drengs hoste, forkølelse, slim, opkast og det at han ikke har taget så meget på. Samtidig er han jo igang med at udvikle sig rigtig meget motorisk og derfor bruger han også rigtig meget energi i øjeblikket og de mange børn stagnerer derfor i vægt på nuværende tidspunkt.
Det bedste du kan gøre er at tilbyde ham små hyppigt måltider dagen igennem. Han har fortsat behov for rigtig meget mad og et tilbud om mad morgen, formiddag, frokost, eftermiddag, sen eftermiddag, aften. Du bør fortsat også tilføre lidt ekstra fedtstof til hans grød og lignende - smørsovs kan laves til grøntsagerne, han skal have smør på brøddet osv. Derudover kan han tilbydes sødmælk og sødmælksprodukter.
Mit råd er derfor at du holder fokus på hans indtag og tilbyder ham en sufficient kost dagen igennem. Der er ikke så meget at gøre ellers. Og så må du naturligvis vurdere, om han fortsat virker syg, om han har feber, kunne have fået en lungebetændelse, bronkitis eller lignende - så skal han naturligvis ses af lægen.
Fortsat held og lykke, god jul og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske