Brev:
Spisevaner for 2 årig
26. december 2006
Alder:
2 år, 8 mdr.
Spisevaner for 2 årig
Hej Helen
Et spørgsmål fra en mor, der har en datter på 2½, der går på emnet: kost og "opdragelse".
Vi har en pige, der er meget energisk og derfor (skulle man tro) også havde en god appetit. Det har hun også - bare ikke så ofte hjemme....
Dagplejemoderen siger, at vi ikke skal tage det så tungt. Hun skal nok spise, når hun bliver sulten. Og det kan også godt være, at jeg ikke skal tænke så meget over det.... men et godt råd går man jo aldrig af vejen for.
Jeg har meget svært ved at få hende til at spise rugbrød og aftensmad hjemme... med lad mig prøve at vise en "almindelig" dag: Starter med morgenmad (en stor skål havegryn) går rigtig fint. Så kommer hun i dagpleje, hvor de får frugt om formiddagen - rigtig fint. De spiser frokost - det går rigtig fint, for her spiser hun mellem 1 og 1½ hele stykker rugbrød uden "problemer". Efter middagsluren går det også fint, når de får frugt, brød eller andet. Ingen problemer - men så starter vi: aftensmad spiser hun næsten ikke.
Som regel kun lidt pasta, INGEN kartofler, kød mv. med mindre vi får medisterpølse eller frikadeller. Også i weekenden har vi nogen gange udfordringer med at få hende til at spise rugbrød. Hvad gør jeg/vi forkert? Hun kan sagtens spise rugbrød i dagpleje, men vi skal tvinge hende til bare at spise 3 hapser derhjemme. Det samme med aftensmaden - hvad kan vi evt. gøre, for at få hende til at spise mere.
Håber, at du kan hjælpe mig lidt på vej.
Kærlig hilsen Mille