Brev:
Vil ikke tygge og småtspisende
26. december 2006
Alder:
12 mdr.
Vil ikke tygge og småtspisende
Hej Helen
Jeg har tidligere fået rigtig gode brugbare råd fra dig vedr min datter. Som tidligere nævnt blev hun født 8 uger for tidligt. Vejede 1558 gr og var 41 cm. For 1 uge siden blev hun så 1 år. Udviklingsmæssigt svarer hun fint til terminsdatoen på nær det at spise mad, der skal tygges.
Siden hun var ca 8 mdr har hun fået bondebrød/rugbrød til middag, men jeg er nødt til at give hende noget andet efterfølgende for hun kan ikke tygge det (trods det er skåret i meget små stykker). Hun tager fint hapserne i munden (vil selv), men sutter blot på dem, tager dem ind og ud af munden for til sidst at bide dem over og spytte dem ud/kaste dem på gulvet. I starten gav jeg hende grød efterfølgende, men da det jo heller ikke træner hendes tygge funktion er jeg stoppet med det og giver hende som regel købemad på glas med lidt struktur. Ofte ender det lige som rugbrødet og så får hun altså ikke tilbudt mere..
Til aften er problemet det samme. Vi laver det samme mad til hende som til min mand og jeg. Vi moser det groft, men stadig tager hun det ind og ud af munden for til sidst at smide det på jorden. Her giver vi hende ikke andet, hvilket resulterer i at hun oftest kun har fået ca 3 tsk mad. Til nat får hun vælling og sover fint om natten så hun virker ikke til at være påvirket af sult.
Jeg er ked af at hun ikke kan spise alm. mad nu hvor hun er 1 år og jeg har det dårligt med at vi ikke giver hende noget efterfølgende vi ved hun gerne vil have, men tænker at det kun vil gøre det sværere at få hende til at spise alm. mad. Desuden skal hun starte dagpleje om en uge og det vil jo være noget nemmere hvis hun kan spise det samme som de andre børn.
Det mærklige er (også det positive) at hun virker meget interesseret i mad og vil gerne tage det i munden (men det kommer ud igen). Dog kan hun tygge finstænger og nogen gange bløde boller...
Mine spørgsmål lyder:
1. Hvornår stopper børn normalt med at tage maden ud og ind af munden?
2. Skal jeg forsætte med at mosen maden groft?
3. Skal hun tilbydes andet mad efter et måltid alm. mad, hvor hun ikke har spist noget og i såfald hvad?
4. Hvor meget kan jeg opdrage på hende når hun smider maden på jorden? (jeg mener hvor meget forstår hun og er det en del af udv. at smide ting på jorden?).
På forhånd tusind tak og du ønskes et godt nytår.