Brev:
Mavekneb - er det kolik?
25. november 2006
Alder:
1 mdr.
Mavekneb - er det kolik?
Hej Helen,
Tak for en god brevkasse, håber du kan hjælpe mig også!
Vi har netop fået en søn, som nu er 4 uger gammel og rigtig dejlig. Det var en temmelig hård fødsel - 40 timer i veer og til sidst blev han taget med akut kejsersnit. Han blev født 4 dage over termin og vejede 3420 og 50 cm lang... helt perfekt!
Nu kommer udfordringen:
De sidste 3 uger (startede ca. da han var en uge gammel) har han haft mavekneb, hvor han trækker benene op til maven og kommer med så mange presse lyde, at han nogen gange er helt rød i hovedet! Der er ikke noget mønster i hvornår de kommer, hvor tit og hvor slemt det er. Det veksler meget i løbet af dagen og natten.
F.eks i nat sover han, men ikke særlig tungt, da han konstant kommer med presselyde. Nogen gange græder han af dem og kan være utrøstelig i en tid (dog ikke flere timer).
Vi var ved lægevagten den første uge, som mente at det er hans tarme som er igang med at vænne sig til mælken og fast afførring - hun mente altså ikke det var kolik. Ej heller vores egen sundhedsplejerske mener det er kolik, men det samme - altså tarmene der skal vænne sig til mælken og verdenen udenfor.
Jeg ammer ham og det har jeg gjort fra start. Nogen gange er der så meget mælk, at maveknebene kommer når han skal spise (han sluger det simpelthen) og så skal vi bruge tid på at trøste, bøvse og gå en tur en imellem måltidet.
Han har taget fint på (800g de første 16 dage), så han får fint med mad. Han tilbydes begge bryst, men ikke altid vil han have mere end bare det ene.
Det piner mit hjerte at se ham med disse smerte konstant og vi aner ikke hvad vi skal gøre og om det er tarmene eller kolik??
Han har ikke noget mønster endnu mht. hvor tit han spiser og sover, men nogen gange er han så træt af at presse at han kæmper med søvnen.
Afføringen er blevet mindre de sidste dage - altså kun et par gange i bleen om dagen (tisser dog rigeligt), hvor det i starten var næsten hver gang han spiste. Han bøvser godt, dog hjælper det ikke altid (afføringen har stadig samme konsistens som før, dog lidt mere klæg). Hans mave er oppustet, som om der er luft i maven, er dog faldet lidt de sidste dage.
Jeg har fået at vide, at jeg ikke kan overfodre ham og at så længe han finder trøst ved brystet, så er det ok. Når han lægges til mit bryst stopper gråden og han spiser igen. Får han for lidt mad?, er det skruen uden ende at ligge ham til?
Jeg sørger for at han får den "fede fløde" ved at tilbyde samme bryst flere gange.
Da han ikke har noget mønster endnu og finder trøst ved brystet, begrænser det mig i at tage ham med ud at f.eks handle, da jeg jo ikke flere gange kan amme i Føtex for at få gråden stoppet!
Har du nogen idé om hvad det kan være og hvor lang tid tager det evt. tarmene at vænne sig til maden og mindre afførring??
Håber du kan hjælpe, da det piner mig/os at se ham med disse smerter!
Med venlig hilsen
Sara