Svar: Ked af det og dårlig søvn 9½ mdr
25. november 2006
Alder:
9 mdr.
Kære trætte og triste mor
Jeg er ret sikker på at det hele kan skyldes en god blanding af alle de ting du nævner: institutionstart, sygdom, nedtrapning amning, tænder, alderen, tryghedssøgende osv.
Det er naturligvis uholdbart at sove på sofaen - kunne det ikke lade sig gøre at side hos ham på værelset? Det er fint at du prøver at gå for at vende tilbage, men hvis han er ulykkelig over det, så synes jeg du skal prøve at blive hos ham. Bare sidde der lidt, holde ham i hånden, stryge ham blidt over håret og betrygge ham I at du er der. Der jo børn som rent faktisk falder i søvn i løbet af 10-15 minutter på denne måde og de minutter synes jeg er givet rigtig godt ud.
Derudover tænker jeg - hvad er det for en sen middagslur du taler om? En dreng på 9 måneder behøver normalt ikke at sove mere end 2 gang dagligt - en formiddagslur og en lur over middag. Så hvordan sover han i vuggestuen? Kunne det ikke tænkes at han skal spring den sene eftermiddagslur over - hvis det altså er en 3. lur eller at I skulle prøve at ændre lidt på sovetiderne i løbet af dagen.
Det plejer ofte at være sådan at de fleste børn sover mellem 12.30-14 i institutionerne om eftermiddagen og hvis din dreng gør dette, så prøv om ikke han så kan holde sig vågen til han skal i seng om aftenen. I overgangsfasen kan det godt være at han falder meget tidligt i søvn om aftenen, men så må det så være sådan. Overgange er altid svære.
Jeg synes ikke du skal trappe amningerne op og ej heller begynde at give flaske. Kan han ikke få lidt lun mælk på en kop i stedet. Det er lettere at lade dette blive til vand af kop i takt med at han bliver lidt ældre:o)
Alternativet til sofaen kan jo også være en madras på gulvet i soveværelset, så han kommer ind til jer, men ikke får lov at ligge i dobbeltsengen. Jeg synes dog I skulle prøve om ikke lidt lun mælk og lidt kærtegn på sengekanten kan hjælpe ham til at sove lidt videre. Måske en ½ banan også vil gøre gavn:o)
Håber det virker:o) Rigtig meget held og lykke og også god bedring med ham, han lyder jo ikke til at være helt på dupperne:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske