Svar: Svær at mætte - 13 mdr
24. november 2006
Alder:
13 mdr.
Kære Camilla
Jeg synes ikke du skal være bekymret over at din dreng har en god appetit i øjeblikket, - det varer ganske givet ikke ved. I løbet af det næste halve år, så ændrer tingene sig ofte lidt, han vokser ikke længere så hurtigt og han begynder at blive langt mere selektiv i forhold til, hvad han putter i munden. Så alt hvad han kan lide nu - jo mere jo bedre og gerne så meget forskelligt som muligt - de forebrygger kræsenhed.
Jeres dreng er over 1 år nu og når jeg ser planen for dagen, så tænker jeg at han får en del 'let mad'. Altså mad som ikke kræver den store træning at spise - grød og frugtmos. Det må han fortsat gerne få, men morgen, eftermiddag og aften er måske lige i overkanten.
Hvis han har brug for at få noget med ske, så kunne I evt. give ham lidt cultura, A 38 eller lignende med frugtmos, men ellers tænker jeg at fiberholdige boller og frisk frugt var en mulighed. Også meget gerne lidt flere grøntsager. Han kan sagtens få et lille fad med forskelligt grønt.
Gode boller kunne være f.eks. havregrynsboller. Han er jo glad for havregryn:o)
Opskrift på havregrynsboller:
150g havregryn og 7 dl vand blandes og står i 10 minutter.
50g gær, lidt salt og lidt sukker, 1½ spsk. olie og 2 dl A38 blandes i havregrynene og tilsidst tilsættes ca 750g hvedemel.
Det hele æltes og dejen må gerne være lidt klistret. Hæver ca 1 time, slåes ned og formes til boller (ca 20 stk). Bollerne hæver 20 minutter, pensles med æggehvide, drysses med havregryn og bages ved 200 grader i ca 20 min.
Bollerne kan fryses og lunes lidt i ovnen inden de serveres.
Med hensyn til den mentale udvikling, så sker der rigtig meget med ham lige nu og det kan sagtens have indflydelse på nattesøvnen. Din dreng formår sandsynligvis at komme mere omkring, kravler, rejser sig ved tingene, går måske og imens han er ved at udforske den nye store verden, så bliver han også lidt mere omklamrende end du tidligere har oplevet. Mange børn vil i denne alder gerne have ekstra kontakt, klamrer sig til benene og protesterer højlydt, hvis man ikke lige har øje på dem og denne ekstra behov for tryghed og vide at man er der - den ses også om natten.
Nogle børn vil i denne alder enten have svært ved at falde i søvn, vågner tidligere end de plejer, eller sover bare rigtig uroligt.
Det du fortæller lyder således helt alderssvarende:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske