Svar: Utilfreds 5 måneder
24. november 2006
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Når jeg læser dit brev så får jeg indtryk af at du har fået en rigtig dejlig dreng, som nyder at få opmærksomhed og som meget gerne vil opleve verden omkring sig. Han lyder som en af de børn, som hurtigt bliver træt af sit legetøj og som derfor ofte skal have nye indtryk og nye stimuli.
Han har brug for at du hjælper ham med at udvikle nye færdigheder. Det handler bl.a. om hans kropskontrol, at han skal hjælpes med at trille omkring fra mave - ryg, ryg - mave, at strække sine arme og stå på sine ben (som han også allerede gør), at sidde hos dig, at bruge sine læber, tag fat om ting og undersøge dem nærmere osv. Han har brug for at bruge sig selv fysisk.
Derudover så handler det også om at hans skal have brugt sine sanser. Han skal iagttage, lytte, prøve at sige ord, pludre osv. Han har lyst til at opleve og han elsker alt nyt.
Jeg tænker at grunden til at han vil være på arm er fordi han her har udsyn og kan følge med i alt. Men måske skal du gøre lidt mere ud af at følge ham og se, hvad det er han er så interesseret i. Tale med ham om verden omkring jer - selvom man ofte kan føle sig lidt åndsvag, når man går rundt der.
Jeg tror ikke der er noget galt med din lille dreng, jeg tror simpelthen bare han er en rigtig nysgerrig lille fyr. Det stiller lidt store krav til dig som mor, da du nogle gange skal være utroligt opfindsom, men det er også en charme og det er kun godt at han har denne nysgerrighed på livet.
Prøv at finde ud af hvad han er for en. Kan han f.eks. lide musik og lyde, så kunne du måske finde legetøj som giver forskellig lys og lyd. Sange og sange med fagter kan også være interessant. Kan han godt lidt at putte alt i munden og bruger sin mund, så kunne du måske prøve at give ham en gulerod at sutte på. Hvis han interesserer sig meget for små detaljer, så kunne en lille klud med et vaskemærke, en knap, nogle frynser eller lignende være interessant. Hvis han godt kan lide at bruge sin krop, så kunne det være en idé at lege 'kildelege', hvor du lader dine fingre løbe op langs hans ben og ende med at kilde ham under hagen. Borte-tit lege, hvor du lægger et lille klæde over hans ansigt (borte-borte) og trækker det ned over hans ansigt (tit-tit) er ofte også en sjov leg for børn i den alder.
Jeg tror derfor ikke du skal ignorere ham - det kan han slet ikke forholde sig til. Det er tværtimod vigtigt at du hjælper ham igennem den udvikling han er så godt igang med.
I takt med at han bliver ældre, så vil han begynde at kunne sidde i høj stol, spise samme mad som i andre og tiden arbejder således også lidt for jer.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske