Brev:
Utilfreds 5 måneder
24. november 2006
Alder:
5 mdr.
Utilfreds 5 måneder
Hej
Jeg har en søn på knap 5 måneder. Han er en stor dreng, 71 cm og 9 kg.
Han har siden fødslen været en MEGET aktiv dreng: Når han er vågen skal der hele tiden ske noget, han bruger konstant kroppen, bl.a. har han siden han var 1 uge gammel ville stå på sine ben, og har faktisk siden kunne holde sig selv oppe. Dette gav vi ham i starten dog ikke lov til, da vi hørte skrækhistorier om hjulben mv.
Med tiden er det dog blevet umuligt for os at begrænse, da han, hvis man har fat i hans hænder, sætter fra på underlaget og rejser sig - og der kan han blive stående længe. Det er faktisk først inden for de sidste to uger, at vi enkelte gange har kunne få ham til at sidde, da han ellers altid har rettet sig ud og forsøgt at stå i stedet.
Generelt ”spræller” ham meget med arme og ben. Han er meget nysgerrig, og skal følge med i alt hvad der sker. Dette har betydet, at jeg, når jeg ammer ham, er nødt til at afskærme ham fra andre, da han ellers slet ikke kan koncentrere sig. Derudover har han aldrig kunne ligge stille og roligt og falde i søvn. Han skal simpelthen hjælpes til at sove - svøbes og puttes.
Kort fortalt, der er altid gang i ham.
Men en ting er at han er en bulderbasse, han er desværre rigtig ofte utilfreds - og det i stigende grad. Han kan vågne efter en nattesøvn på 12 timer (så heldige er vi faktisk nu) spise 180 – 220 ml. flaske, bøvse, have afføring – altså alle de ting der burde sikre, at han kunne være rimelig tilfreds – men herefter er han bare så utilfreds. Han skriger, græder og virker næsten hysterisk.
Han kan ikke længere lege selv på et aktivitetstæppe eller i sin skråstol. Han skal helst være på armen, men heller ikke det synes at kunne tilfredsstille den lille mand. Han brokker sig stort set hele tiden. Hvis vi går tur med barnevognen, hvor han sidder op for at kunne følge med, går der ikke mere end 5. minutter før han bliver rigtig gal. Han strækker sig ud, skriger mm.. Når jeg tager ham på armen her, bliver han som regel tilfreds.
Om dagen sover han normalt 3 korte lure på ca. 45 min. Jeg har tidligere skrevet til dig ang. dette søvnmønster, som jeg ikke har kunne lave om på. For mig er det i øvrigt fint, at han er vågen det meste af dagen, når han nu sover igennem om natten, hvis han dog bare var glad og tilfreds.
Men det er han jo ikke!
Jeg aner ikke mine levende råd – synes jeg gør alt for at tilfredsstille ham. Kan det allerede nu være en magtkamp han kører for at få sin vilje. Jeg har prøvet at ignorere ham, når han bliver hysterisk – har ligesom tænkt, at denne kamp skal jeg vinde, hvis det skal lykkes i fremtiden. Det resulterer dog bare i, at han bliver ved med at skrige og græde – i helt op til 40 min., hvorefter jeg (og naboerne) ikke orker mere.
Min inderste frygt er om der kan være noget galt med ham rent neurologisk? Jeg tør næsten ikke engang stille spørgsmålet…
Eller er han måske bare en utålmodig, ivrig og meget bestemt Herre?
Håber på lidt råd og vejledning