Brev:
Følsom 4-årig dreng
23. november 2006
Alder:
4 år, 2 mdr.
Følsom 4-årig dreng
Kære Helen
Vores normalt rolige, velafbalancerede, glade søn er ved at drive os til vanvid. Han fyldte 4 i september og har i den grad ændret adfærd, og vi kan ikke helt greje hvad der sker med ham - og hvorfor...
Han er normalt en forholdsvis rolig dreng. Er efter udtalelser fra bla. hans børnehave meget langt fremme hvad angår hans intelligens. Han er meget spørgende, har et flot sprog og hans leg er lidt længere fremme end hvad man ofte ser hos en 4-årig. Det har vi fået fortalt, vi har ikke så meget at sammenligne med.
I børnehaven leger han som regel med piger - og ofte dem, der er ældre. Det er som om dem på hans egen alder ikke siger ham så meget. Desværre. Han er en genert og meget tryghedskrævende fyr, og det betyder meget at "tingene er som de plejer at være".
Pt er han ekstrem følsom, doven, hidsig mm. Der er ikke langt fra glæde til gråd. Det er enormt opslidende - selvfølgelig også fordi vi er ret kede af det, og ikke aner hvad der
sker med ham.
Hans bedste legekammerat fra børnehaven (en pige) er ved at vokse lidt fra ham, hans kære mormor og morfar har lige fået et barnebarn mere, far er meget væk med arbejde pt - men ellers ingen ændringer i hans liv.
Han er ikke glad for at komme i børnehave i øjeblikket. Det er ikke fordi der ikke er nogen at lege med, for han får altid "tilbud" når vi kommer, og ifølge pædagogerne er han meget vellidt. Alligevel er han lidt ked af det når jeg kører. Han er efter sigende glad i børnehaven, men når vi kommer hjem, bliver han ofte hidsig og ked af det.
Han er begyndt at plage om slik, gider ikke lege selv - vil bare se tv og gider ikke ud at lege. Ingen af delene ligner ham overhovedet. Er han glad går der ikke lang tid før "fanden er løs" - han er helt ekstrem følsom og bryder sammen ved et "nej".
Vi prøver naturligvis at nå ind til ham, for at finde ud af kernen i problemet, men er også samtidig konsekvente overfor. Vi "gider" ikke finde os i hans brok når det ikke er rimeligt. Vi holder de regler herhjemme som vi plejer, også selv om vi måske ved at han bryder sammen ved et nej til slik før aftensmaden, et nej til aftensmad foran fjernsynet osv osv. Vi prøver at forklare ham, også hvad vores begrundelse for vores nej er - men ligemeget hjælper det. Tit siger han "hvorfor er du så vred på mig, og hvorfor må jeg ikke græde"....
Han har en søster på 2 år. De har stor glæde af hinanden, og vi føler ikke nogen speciel jalousi på det område i øjeblikket.
Hvad tror du der foregår i hovedet på vores kære søn, som jeg normalt har sagt "hviler meget i sig selv"?....for det gør han bestemt ikke i øjeblikket.
Kærlig hilsen
Mor