Brev:
Voldsomhed og temperament 1½ år
23. november 2006
Alder:
18 mdr.
Voldsomhed og temperament 1½ år
Kære Helen
Emil har det godt og tingene kører sådan set fint. Men jeg oplever en markant adfærdsændring hos ham for tiden, og jeg tænker lidt over, hvad det mon betyder.
Han er begyndt at blive meget voldsom. Han elsker at rage en hel masse ting ned på gulvet på én gang, RIVER bøgerne ned fra hylderne, FLÅR gryderne ud af skabet en for en, KYLER tingene omkring sig og hamrer dem ned i gulv/bord etc.
Alt dette er altså noget han gør uden at han er vred. Det er som om, at han bare ... går bersærk - og det er en del af hans måde at lege på for tiden. Jeg kan ikke finde ud af, om det er noget, man bør sige nej og stop til, fordi han nærmest virker som om, han har vundet superkræfter i Lotto og nu er ved at prøve dem af. På den anden side synes jeg jo ikke, at det er "god stil" at kyle rundt med ting.
Den anden ting er, at han er blevet meget voldsom over for mig. Han tager fat i mit ansigt, borer neglene ind i mine kinder, klemmer min næse, hiver mig i håret, ørene osv - så det gør virkelig ondt! Og jeg tager jo hans hænder og siger "av, stop - aaah-aaah". Men så gør han det bare igen. Her er der heller ikke tale om, at det er i forbindelse med vrede. Han gør det også nogle gange med mormor, men sjældent med sin far.
Jeg har været rigtig meget væk de seneste to måneder, som jeg også før har nævnt. Og sidste uge var Emil og hans far fire dage i Sverige, fordi jeg skulle arbejde så meget. Så tror du, han er frustreret over noget, eller er det bare en fase. Og hvordan skal vi bedst reagere på hans voldsomhed?
Venlig hilsen
Emils mor