Svar: Mad når farmand tager over
22. november 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Lena
Hvor lyder det dejligt med en pasningsmåde, hvor far tager over de næste 12 uger. Det bliver helt sikkert rigtig givtig for far og søn:o)
Med hensyn til nedtrapning af amning, så kommer det jo til at gå helt af sig selv. I takt med at din lille dreng ikke dier hos dig, så nedsættes din mælkeproduktion og du kan fortsat amme 2-3 gange dagligt, som det nu passer ind i hverdagen.
Så længe han er under 9 måneder er det dog vigtigt at han ikke får for meget komælk og derfor tænker jeg at hans mælkeindtag så vidt muligt udgøres af modermælkserstatning, når du ikke ammer. Der sker ikke noget ved at han får lidt tykmælk med f.eks. frugtmos om eftermiddagen, men det skal være meget lidt, da han endnu ikke er så gammel. Det er langt bedre at udskifte amning med modermælkserstatning.
Da han ikke vil tage flaske, må han tilbydes mme af en kop. Det kan give lunt eller koldt (som at drikke koldt vand). Mme kan også komme ovenpå skemaden eller på lidt frugtmos som en gammeldags frugtgrød med mælk og også dette kan være en mulighed om eftermiddagen.
Derudover tænker jeg at det lyder som om jeres dreng begynder at have brug for mere smagsvariation og måske prøve at sidde med lidt mad selv. Jeg kan se at I er begyndt med lidt rugbrød og det er rigtig godt. Hvordan med ris, pastaskruer osv.? Jeg tror far skal prøve at give mere af den mad han selv spiser, så 'drengene' spiser det samme. I må gerne prøve at lade jeres dreng spise med en gaffel og han kan også bruge fingrene.
Jeg tænker at dette kan være en mulighed om morgenen - hvad spiser I selv her? Hvis I spiser lidt brød med ost f.eks. så prøv at give ham lidt af det - måske trænger han bare til en pause fra skemaden eller kan starte med lidt skemad og så når dette er for kedeligt, så kan han begynde med lidt af det samme som far spiser.
At han spiser noget den ene dag og ikke den anden er helt naturligt for hans alder og det skal han have lov til. Netop derfor er det vigtigt at maden er så varieret som muligt og netop derfor kan det være rigtig godt at maden nu bliver mere og mere opdelt på tallerkenen. Tinene skal således ikke rodes sammen, men forsgøs serveret mere hver for sig. Den ene dag ryger der så det ene ned, den næste dag noget andet - og det er okay.
Da far jo ikke kan amme og da jeres dreng er vandt til at blive 'trøstet' ved brystet, så er det naturligt, hvis jeres dreng protesterer. I skal bare tænke på at far jo kan alt andet. Det er således helt i orden at jeres dreng protesterer, men far må bevare roen, tilbyde mælk af kop, mælk på flaske (måske han vil acceptere den i mangel af bedre) og så må det være sådan. I kan jo ikke hekse. Jo mere rolig far er, jo mere rolig er lillemanden også.
Rigtig meget held og lykke med det hele til jer alle 3:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske