Brev:
Mad når farmand tager over
22. november 2006
Alder:
7 mdr.
Mad når farmand tager over
Om godt en uge slutter min orlov, og farmand tager over de næste 12 uger. Vi er godt i gang med mad, men jeg ammer stadig vores 7 mdr. gamle dreng nogle gange i løbet af dagen. En gennemsnitlig dag ser ca. sådan ud.
Tidlig morgen/nat (et sted ml. kl. 5.00-6.00) amning
Morgen evt. amning
Morgen/tidlig formiddag grød – vand til
Ofte amning før lur – nærmest som del putteritual
Formiddagslur (sover ml. 1½-2½ time)
Frokost – rugbrød med mos ved siden af – vand til
Eftermiddag amning
Eftermiddagslur (sover ml. ½-1½ time)
Evt. amning alt efter, hvornår han vågner
Aftensmad – spiser langt hen ad vejen det samme som os her – vand til
Aften – amning i forbindelse med at han puttes.
For det første vil vi spørge om, om du har nogle gode forslag til eftermiddagsmad, så den amning kan sløjfes?
Det andet er, hvordan sikrer vi, at han får væske nok/afdækket sit mælkebehov?
Han vil ikke drikke af sutteflaske og drikker ca. ½dl vand til hvert måltid af glas – er det nok? Jeg satser på at blive ved med at amme ham før han puttes og tidligt om morgenen et stykke tid endnu.
Og endelig. Vi oplever fra tid til anden, at han ikke vil spise et eller flere måltider om dagen. Han spiser ellers godt. Han græder og kaster sig tilbage i stolen. Der er ikke rigtigt noget mønstre i det – det kan være det ene eller det andet måltid, vi kan spise sammen med ham eller han spiser alene (oftest grøden om morgenen), og det lader heller ikke til at have noget at gøre med selve maden, da han fx gerne vil spise noget bestemt den ene dag, men ikke en anden.
Men det er tydeligt, at jo bedre dagen generelt forløber (sover godt, er i godt humør, maven ikke driller – slås med hård mave) desto bedre forløber måltidet også. Og i øjeblikket driller tænderne lidt, så måske spiller det også ind. Men i hvert fald. Når det sker, spiser han lidt ekstra hos mig og bliver mæt på den måde, men farmand har af naturlige grunde ikke den mulighed – har du nogle gode råd til, hvordan han kan håndtere sådanne situationer, når han er alene?
Jeg bruger også ammetåren før jeg putter ham til at sikre mig, at han er mæt og ikke vågner unødigt fordi han er sulten – men måske er det unødvendigt, hvis han spiser ca. hver 3. time i løbet af dagen? Og interessen for at få bryst er da også dalene… Men det er ikke alt tid det lige passer med at give ham mad tæt på, at han skal puttes.
Det var vist alt for denne gang
Mange hilsner Lena