Brev:
Stort humørskift
20. november 2006
Alder:
4 mdr.
Stort humørskift
Kære Helen
Først og fremmest vil jeg rose dig for en virkelig god brevkasse og side, som jeg gør dagligt brug af.
Og så vil jeg sige at de svar og råd du har givet mig virkelig har hjulpet med hensyn til min datter.
Nå, men til sagens kerne. Vores datter på nu 4 måneder har de sidste 10 dage virkelig skiftet fra at være en rolig, smilende og glad pige, til at være humørskiftende, grædende og urolig.
Hun er et ammebarn, men er kommet på supplerende MME, da brystet simpelthen ikke var nok, især om aftenen. Det har hjulpet en del, både på amningen men også på hendes sult om natten, hvor hun nu er nede på én til to natamninger. Hvilket jo er skønt.
Men til gengæld har hun haft nogle dage, hvor hun har forandret sig en del. Hun er sværere at få i seng om dagen. Før i tiden faldt hun i søvn selv i sin seng, men nu skriger hun så snart man forsvinder fra hendes syn. Hun ER træt, for tager man hende op og vugger hende i max tre min. så falder hun i søvn. Men ellers skriger hun som en gal, og bliver ved. Jeg er modstander af at lade hende græde sig i søvn, så hun bliver taget op, hvis nussen og give sut ikke fungerer efter flere forsøg.
Det samme med at aktivere hende. Hun forlanger nærmest at man sidder med hende dagen lang, og enten snakker med hende, sidder med hende eller bærer hende rundt. Før i tiden kunne hun ligge på sit aktivitetstæppe i lang tid og underholde sig selv, dette er ikke længere muligt. Og det er ret hårdt i længden, når man går alene med hende dagen lang.
Om natten er natamningerne skåret ned, men til gengæld vågner hun klokken præcis 22.30 og skriger af gråd. Hverken sutten eller rolig aen virker. Hun skal op og vugges i søvn i et minut, hvorefter hun falder i søvn igen. Det har vi aldrig oplevet før. Hun har generelt aldrig grædt særlig meget, så vi synes det er lidt underligt hun græder så meget som nu.
Hun er godt i gang med sin udvikling. Hun pludrer, griner, kan rulle fra ryg til mave og fra mave til ryg, fange sine fødder og putte dem i munden.
Vi tror ikke det er fordi hun har ondt, fordi hun kan skifte fra at skrige og være ulykkelig til at være en glad pige ret hurtigt.
Min mor og svigermor siger vi skal lade hende græde og sige nej til hende, når hun begynder at te sig, da de mener hun vil få sin vilje hvis vi fortsætter. Er dette sandt? Synes godt det lyder ret hårdt, og jeg er i tvivl om et barn på 4 mdr. overhovedet tænker på den måde???
Hvad er det der sker med de humørsvingninger og er det normalt? Der er ikke ændret noget i hendes hverdag, og om aftenen er der ingen problemer med hende. Hun får bryst og flaske, bliver puttet og falder selv i søvn på to minutter. Så der klager vi ikke.
Har læst noget om tigerspring. Kunne det evt. være dette hun var i gang med?
Håber du kan hjælpe.
Med venlig hilsen
Beata