Svar: Dagplejeproblemer - 10 mdr.
20. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Lone
Det er rigtig synd, når indkøringen ikke rigtigt fungerer og der er jo mange faktorer som spiller ind.
For det første er det jo naturligt at din dreng reagerer, det ville dog være mærkeligt, hvis han bare affandt sig med at skulle passes af en fremmed dame. Så en eller anden form for reaktion må forventes.
Derudover så handler det meget om hvordan du har det med at aflevere ham. Hvis han oplever at du synes det er svært (og det er børn rigtigt gode til at fornemme) så synes han også det er svært. Han læser dig som et spejl og den mindste lille vægring ved stedet eller situationen hos dig tolker han som 'ups her er noget galt, her skal jeg ikke være'. Derfor er det rigtig vigtigt at du synes at det her her helt okay. Og hvis du har svært ved det, så må I forsøge om far kan aflevere selvom om han har dårlig ryg.
At han ikke har lyst til aftensmad hænger højst sandsynligt sammen med at han både er træt om aftenen, men også at det er en måde at 'sige fra' på. Ved at lukke munden er han sikker på at få jeres fulde opmærksomhed - den savner han om dagen og samtidig vil han også vise jer, at det der sker i øjeblikket, synes jeg ikke er særlig rart. Naturligvis tænker han ikke så bevidst - men han er en klog dreng.
Han skal ikke gå sulten i seng, så naturligvis må du prøve at give ham lidt, men pas på at det så ikke pludselig forventes og bliver vanen - 'jeg lukker munden for aftensmaden og så får jeg noget mere lækkert' - han er jo meget bevidst nu.
For at bedre situationen i dagplejen, så kunne I evt. give ham et lille fotoalbum med, som indeholdt lidt billeder fra hverdagen hjemme. Billeder af mor, far, ham selv, barnevognen, hunden osv. Når han så savner jer, så kunne dagplejeren vise ham billederne af jer alle sammen og på den måde kunne han måske bedre forstå at I ikke er blevet væk, men at i stadigvæk er der for ham et eller andet sted.
Håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske