Svar: Min dreng på 5 måneder vil ikke sove
20. november 2006
Alder:
5 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Jeg kan godt forstå at I er fortvivlede og I beder mig svare på om dette er normalt. Nu er normalitetsbegrebet jo noget mærkeligt noget - ofte vil man jo sige at det der er normalt er det, som flest mennesker gør - men tager man f.eks. rygning, så er der jo ikke længere flertal der ryger og at ryge må vel fortsat betegnes som værende 'normalt'?
Men i forhold til jeres lille dreng, så er det usædvanligt at han er så urolig og grædende også i forhold til at han er 5 måneder nu - man må næsten sige "nu må det da snart holde op".
Jeg er ked af at høre at i ikke får hjælp nogen steder fra og at I føler at der ikke bliver lyttet til jer. Har I talt med egen læge om problemet? Det er jo meget vigtigt at jeres dreng bliver undersøgt for om der kunne være et eller andet, som gav ham smerter eller andet, som gjorde at han havde ondt. Alt skal ligesom udelukket og det er vigtigt også i forhold til at give jer en eller anden form for ro.
Hvis I således kan udelukke "er der noget galt med ham", "er han sulten", "har han ondt" osv. så er det også lettere at bevare roen og overblikket og finde en løsning som I alle kan leve med.
Jeg kender jer jo ikke og det er altid svært at skule rådgive igennem en brevkasse, men jeg vil dele lidt tanker med jer og så må I selv vurdere om det kan bruges. Det lyder umiddelbart som om jeres lille dreng har rigtig meget brug for tryghed og brug for at blive skærmer.
At han har brug for trygheden ser jeg ved at I fortæller at han har brug for at I er der for ham, hjælper ham med at få sutten osv. Han har ikke ikke altid brug for at blive holdt i favn, for her protesterer han, men han har brug for at I er der for ham og reagerer på hans gråd.
At han har brug for at blive skærmet er et indtryk jeg får både fordi han protesterer som han gør, når I forsøger alverdens ting for at få ham til ro, men også fordi han vågner hver gang han skifter søvnfase og skal hjælpes til at komme videre i søvnen (forøvrigt rigtig flot at du gør dette - super).
Jeg får fornemmelsen for at han, når han er vågen, er en rigtig lille livsnyder som gerne følger med i al ting og som sagtens kan holde den kørende i timer, hvis han fik lov til det. Det er børn som simpelthen er så nysgerrige på livet at de ikke selv siger fra og hvor man som forældre skal gå ind og 'lukke ned' og bestemme at nu er det sovetid.
Nogle familier har stor glæde af en sansegynge, hvor de lægger deres barn og så kan barnet ligge og vugge frem og tilbage, dreje lidt rundt osv. og kigge på verden omkring sig og finde roen i dette - samtidig med de vuggende og beroligende bevægelser (uden at være svøbt eller i favn, som jeres dreng jo protesterer mod).
For atter andre hjælper det at lægge sig ned ved siden af barnet. Igen ikke være i favn, men bare ligge ved siden af hinanden og netop dette kunne måske være en mulighed for jer. Har I overvejet at have en madras på gulvet, hvor I/du lægger jer med jeres dreng, når han skal sove.
Jeg ved godt at det er en uskik at vende børn til at man ligger ved siden af dem, men lige nu handler det jo om at få drengen til at sove og det kunne måske hjælpe.
Da I har læst sov igennem uden gråd, så kender I til alle principperne omkring sutteklud, rolige afdæmpede lyde, beroligende ord osv. så det vil jeg ikke skrive noget om her.
I kan overveje om I skulle prøve at spille noget musik for ham, stil anlægget på repeat og find et eller andet som på en eller anden måde fanger ham. Måske det vil få ham til at sove - alle muligheder må forsøges.
Til sidst vil jeg lige sige at det jo kan være nødvendigt at få en bedstemor eller en anden til at tage over bare en enkelt nat - så I fik mulighed for at samle lidt energi - det ville samtidig give jeres omgangskreds et billede af, hvor slet det faktisk er. Måske ville jeres lille dreng så pludselig også sove - fordi cirklen pludselig blev brudt - det er set før.
Rigtig meget held og lykke, håber I kommer lidt videre.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske