Svar: Spiser hun for meget? - 12 mdr.
20. november 2006
Alder:
12 mdr.
Kære Tina
Det lyder helt fint og jeg synes ikke du skal være bekymret. Glæd du dig over at du har fået en datter som har en rigtig god appetit og som nyder at spise og smage forskelligt. Hun er kun lige 12 måneder og de fleste børn får omkring 1½ års alderen en lidt mere selektiv vane, når det drejer sig om mad. Samtidig vokser de ikke længere så meget og spiser således også mindre.
At din datter har stor interesse for mad på nuværende tidspunkt er således rigtig fint, så er der håb for at hun ikke bliver for kræsen:o)
Hendes vægt og højde er fint for hendes alder.
Du skal naturligvis sørge for at hun ikke spiser usunde ting, du skal sørge for at hendes indtag er varieret og indeholder dele fra de forskellige fødevarer - brød, grøntsager, kød, fisk, mælkeprodukter, ris, pasta osv. Men sådan er det jo også.
Du bør tilbyde din datter letmælk og letmælksprodukter nu hvor hun er blevet 1 år. Hun bør få smør på brødet men behøver ikke længere ekstra fedtstof i sin mad.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske