Svar: Søvn og humørspejling
20. november 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Victors mor
Hvor er det dejligt at høre at du er blevet forelsket - det er rigtig godt for jer begge; men jeg svarer lige på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer:o)
Med hensyn til søvnbehov, så er dette jo meget forskelligt og jeg vil våge at påstå at "A" og "B" mennesker nogle gange ses allerede hos børn. Der er nemlig børn, som ligesom Victor ikke er til at drive i seng om aftenen og som alligevel står op i god tid og generelt ikke behøver særlig meget søvn. Nogle gange tager de så en ordentlig skraber, men de fleste gange, så har de det rigtig godt med at tulle rundt og være på.
Så længe Victor trives, er glad, og udvikler sig så er det jo ikke noget større problem. Men hvis han begynder at blive pylret, ked af det når han passes, bliver for træt til at spise osv. så er det synd og så er det rigtig vigtigt at prøve at indarbejde nogle gode sovevaner både for dagen og natten - og gerne med faste tider.
Det kan godt være at Victor kan nøjes med en lur i løbet af dagen og det er fint, hvis den kan vare et par timer. Nattesøvnen burde dog så vare måske 11 timer således at han sammelagt når op på ca 13 timer - men igen er børn forskellige og du er nødt til at se på, hvordan han trives.
Det vil være godt at du forsat forsøger at putte ham omkring kl. 20, så du ligesom vender ham til at sove på dette tidspunkt. Der er jo i princippet ikke noget i vejen for at han ligger og pludrer og hygger sig, han er jo ikke ked af det og det vil være godt, hvis han lærer sig at falde i søvn på denne måde - det er helt okay.
Spørgsmålet er om han ikke, hvis han sover sent og så bliver vækket om morgenen, så næste dag vil være træt og derfor lettere at putte? Tingene hænger jo sammen.
Måske skulle du prøve at køre faste tider uanset om det er hverdag eller weekend. Det er naturligvis dejligt at han gerne sover lidt længe om morgenen og at du har mulighed for det, men det kunne godt tænkes at du skulle ændre på dette, hvis du vil have man til at sove tidligere om aftenen. Prøv derfor at tænke i at en morgen starter med vækning, morgenmad osv. så I kommer i gang.
Mental stimulering og fysisk stimulering - tja - det får han jo også i dagplejen. Jeg ved derfor ikke hvor meget ekstra du skal gøre for ham, men det er naturligvis klart at det er vigtigt at han stimuleres på forskellige fronter hvis han også skal opleve at blive træt.
Der er ingen idé i at synge og læse for meget, da det tilsyneladende medfører at han tror det er underholdning mere end konsekvens om at han skal sove. Derfor må du prøve at putte ham og på en kærlig men også lidt bestemt måde vise ham at det er sovetid nu. Du kan gå til og fra og betrygge ham i at du er der, men hold fast i at nu skal han sove.
Og så til den dejlige forelskelse:o) Der er ingen tvivl om at Victor helt klart fornemmer at mor er gladere og har det langt bedre. Børn er så gode til at læse og fornemme deres forældres humør - ofte meget før vi egentlig selv er klar over det. Børn virker meget hurtigt irriterede og pjevsede, sure, hysteriske osv. - hvad vi voksne nu kan finde på at kalde det - men faktisk er det ofte vores eget humør og manglende overskud, som smitter af.
Det vil være sådan mange år frem. Han vil naturligvis sagtens kunne have en dårlig dag, hvor du har haft en god dag og er glad og fyldt med energi. Men der er ingen tvivl om at børn reagerer på deres forældres sindsstemning - også når de er i skolealderen:o)
Fortsat held og lykke med det hele og håber at ovenstående tanker ikke giver større forvirring:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske