Brev:
Natteroderi for 3. måned i træk
19. november 2006
Alder:
5 mdr.
Natteroderi for 3. måned i træk
Hejsa
Jeg har læst en del indlæg i brevkassen, på anbefaling af flere mødre, og selvom jeg kan se, at mange har lignende problemer, med at få deres små poder til at sove ordentligt, så har jeg endnu ikke fundet et råd, der kan bruges til vores datter. Så nu håber jeg, du kan komme med et råd til os også...
Vores datter bliver 6 mdr. d. 3/12, og i de sidste tre måneder har hun været vågen mange gange om natten, for desuden at ville stå op både kl. 3, 4 og 5. I starten troede vi det var sult, og vi begyndte at give vælling frokost/aften. Det hjalp ikke, så SP'en anbefalede at starte op med grød.
Ida nød det, og lagde fra start ud med at spise 2 x 1 dl om dagen. Det hjalp stadig ikke, og nogle nætter kammede det helt over, og jeg var oppe 8-9 gange. Når jeg ammede virkede hun for mæt, men alligevel accepterede hun ikke at skulle sove. Vi kæmpede ofte 1½ time, førend hun faldt i søvn igen, for så kun at sove 40 minutter, og herefter insistere på at komme op.
De sidste par uger er hun vågnet 1-2 gange ml. kl. 20-03, og står så op ml. 5-5.30. Amningen sluttede i takt med de mange faste måltider. Hun virkede mæt/uinteresseret både formiddag og nat. Så jeg aner simpelthen ikke, hvorfor hun stadig vågner om natten!
Som noget nyt accepterer hun at få sutten den første gang, og sover herefter et par timer. Men næste gang nægter hun at sove videre med det samme, og det er her, de lange kampe står. Hun falder endelig i søvn, af og til efter en skrigtur og en tur op på armen (det beroliger hende dog ikke med det samme). Men alligevel ikke længere end til SENEST kl. 5.30.
Hun græder ikke, når hun vågner, men laver sine "kaldelyde", og sparker og sjætter med arme og ben. Jeg har været meget konsekvent fra starten. Lagde hende til brystet, og derefter direkte tilbage i sengen. Vi tænder ikke lys, og vi "taler" ikke sammen. Men hun var/er ikke sulten, så amningen gik definitivt i stå for to uger siden. Istedet tilbyder jeg nu en flaske efter et par putteforsøg, hvor hun får sutten, sin bamse op til ansigtet og bliver vendt. Jeg aner ikke, hvad jeg ellers skal gøre, udover at tænde lys og lege, hvilket jeg stadig nægter at gøre før kl. 5.30.
Da jeg kontaktede SP'en igen, mente hun så, at det må være en dårlig vane for Ida, der gør, at hun bliver ved med at vågne, og jeg skulle lade være med at gå ind til hende lige med det samme, for at se, om hun kan falde i søvn af sig selv (Hun har sovet på eget værelse i 4 måneder med succes). Det kan hun ikke. Hun vækker nærmest sig selv endnu mere, og kan ikke "spises af med" sutten, så nu giver jeg mig til kende med det samme, jeg når ned på værelset, men altså kun ved at putte hende forfra.
Men som sagt, hun græder ikke som udgangspunkt, og virker hverken utryg eller bange. Hun virker ikke sulten, og det hjælper ikke at putte hende, det hjælper ikke at nusse og ae hende, mens hun ligger i sengen. Hun er bare LYS VÅGEN, og overgiver sig ikke uden en kamp. Så jeg aner ikke, hvad jeg skal gøre, eller hvad jeg iøvrigt kan forvente af hende?!
Hvor lang tid forventes hun at kunne sove i den alder? Kan hun alligevel være sulten, selvom hun spiser 3 store portioner fast føde + vælling hver dag?!
For to uger siden var vi i sommerhus med nogle venner fra fredag-søndag, og jeg var selvsagt lidt nervøs for alles nattero. Uvist af hvilke årsager, så sov Ida hhv. 9+2, og 7+1½ time de to nætter?! Sidste weekend sov vi også ude en enkelt nat, og her sov hun uafbrudt kl. 20.15-5.30!
Jeg aner ikke, om jeg har kunnet gøre mig forståelig i ovennævnte tekst, ellers må du stille uddybende spørgsmål! Ellers håber jeg, du har et godt råd, eller en teknik, jeg kan prøve at anvende, i kampen for en uafbrudt nattesøvn!
Hilsner fra
Ida's Mor - Cristina