Brev:
Dårlig søvn - 14 mdr.
18. november 2006
Alder:
14 mdr.
Dårlig søvn - 14 mdr.
Hej Helen
Min søn på 14 mdr. har problemer med søvnen. Han har ellers været nem før.... vi skulle bare putte ham så lagde han sig selv til at sove uden problemer og hvis han vågnede om natten skulle han bare have sutten.
Han har været en del forkølet og syg de sidste måneder og vi har været nødt til at tage ham op om natten. Vi vidste godt de kunne give os problemer senere og nu må vi så tage "straffen".
Han er samtidig utrolig "mor syg" i øjeblikket og bliver hurtig ked af det hvis vi ikke er lige i nærheden (i vuggestuen er det det samme, hvis han ikke lige kan se personalet).
Så når vi når til sove tid (både hans 2 lure i løbet af dagen og når han skal sove for natten) begynder han at græde. Vi ligger ham altid i hans egen seng på hans eget værelse først og han ligger sig for det meste også til at sove, når han har grædt 5 -10 min. men så vågner han op 2-3 timer senere og græder og vil absolut ikke sove videre.
Vi har prøvet at lade ham blive i sengen og putte ham, men han bliver bare mere ked af det, hvis vi kommer ind til ham med mellemrum når han er ked af det, vi har prøvet at jeg sov i gæstesengen ved siden af, vi har prøvet at være oppe med ham for at få ham i godt humør igen, (og så selvfølgelig alle de klassiske ting med vand, tør ble, varme/kulde o.s.v.) men alt uden held. Så snart han kommer ned i sin seng igen begynder han forfra. Det eneste der virker er at tage ham med ind i vores seng, tænde for tvét så han falder til ro (han tænker nok på noget andet så) og så vente på han falder i søvn så vi kan ligge ham ind hvilket kan tage fra 30 min. til 2 timer.
Når han falder i søvn på denne måde klarer han resten af natten fint også hvis han selv vågner, men hvis han falder i søvn grædende selv er den sikker hver gang.... Han vågner senere og "husker åbenbart" at han var ked af det før.
Vi vil selvfølgelig gerne have at han selv kan falde i søvn uden at være ked af det igen, men vi ved ikke hvordan vi bedst får ham til det eller om det er noget der aftager med tiden (for det virker som om han har en fase med seperations angst i øjeblikket)
Udover dette kan vi heller ikke få ham til at sove hvis vi er borte (men det har vi ikke kunne i lang tid). Han er alt for nysgerrig og vil ikke ligge sig til at sove og så bliver han jo alt for træt og grædende til sidst (og det er jo desværre de færreste venner der har lyst til at vi træner det når vi kommer på besøg... forståeligt nok når aftenen bliver ødelagt)
Det sætter jo også en del begrænsninger for os, da vi altid må tage tidligt hjem, ikke kan tage ham med på en overnatning et andet sted, altid kun kan få ham passet her hjemme o.s.v.
Jeg håber du har et par gode råd til os, så vi kan få ham på rette spor igen og måske også hvordan vi får ham til at sove andre steder end lige hans egen seng.
Mange hilsner
Michelle