Brev:
Åh det Natteroderi - 5 mdr.
17. november 2006
Alder:
5 mdr.
Åh det Natteroderi - 5 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver i håb om (igen) ;o) at få et par gode råd. Efter at have skreget næsten i døgndrift de første 3-4 måneder er min lille dreng på lidt over 5 måneder nu blevet en nysgerrig, udadvendt og meget glad lille fyr. Forvandlingen skete stort set fra uge til uge, og det er rigtigt dejligt, at det endelig er overstået.
Men vi har stadig lidt problemer med nattesøvnen. I løbet af dagen bliver han puttet i sin seng, når han er træt, eller tager en lur, når vi er ude med barnevognen. Om dagen falder han ofte i søvn "af sig selv", når han er blevet puttet med sut og sovehund. Det bliver ialt til ca. 3 lure af hver en halv til en hel times tid. Ikke meget - men ok hvis han så bare sov om natten.
Han bliver puttet ved 19-tiden, hvilket ikke sker uden kamp. Mange aftner skriger han i en times tid, før han falder i søvn. Han sover ret uroligt, og vi må i løbet af aftenen ofte ind og gentage putningen, og nogle gange også tage en lille skrigetur mere. Ved 23-24 tiden må han for det meste have en flaske at sove videre på. Herefter sover han som regel til kl. 3-4 kun afbrudt af enkelte opvågninger, hvor han skal have sin sut og måske vendes.
Fra 3-4 tiden og fremefter er han meget svær at få til at sove igen. Nogle gange får han så også her en flaske. Men selv efter en flaske er det så som så hvor meget søvn det bliver til for nogle af os frem til kl. 6.30, hvor vi står op sammen med min kæreste.
Han sover i egen seng i soveværelset. Vi prøver på ikke at reagere med det samme, vi hører ham om natten, men lader ham ligge, for at se om han ikke kan sove videre. Men han går lynhurtigt over i gråd/skrig og vi ender næsten altid med at måtte have ham op for at trøste, genputte, og hvis alt andet ikke virker så give en flaske, hvis skrigeriet strækker sig ud oven en halv times tid. Han ligger tit meget uroligt og bakser med arme og ben og hiver/slår sin sut ud af munden, hvilket altid får skrige-lydstyrken til at gå et par tand op.
Han er begyndt på skemad som han elsker og får 2-3 gange om dagen. Men han virker stadig hundesulten om natten og sluger ofte 200 ml af gangen, når han får flaske om natten.
Man bliver godt træt af disse langstrakte nattekampe, og han virker også selv tit udmattet og utidig både om natten og i løbet af dagen. Jeg er i tvivl om, hvorvidt vi gør ham en bjørnetjeneste ved at blive ved med at fodre på ham om natten, når nu han snart er 6 mdr. Og så er vi desværre faldet i suttefælden, hvor det tit er det eneste der kan stoppe skrigeriet, men også er årsagen til meget skrigeri og opvågnen, når han får den bakset ud igen eller taber den i søvne.
Har du nogle råd til hvordan vi kan arbejde på at få lidt mere og gerne sammenhængende nattesøvn?
Med venlig hilsen
Rikke