Brev:
Søvn og døgnrytme 10 måneder
16. november 2006
Alder:
10 mdr.
Søvn og døgnrytme 10 måneder
Hej Helen
Tak for en fantastisk hjemmeside, som jeg har haft stor glæde af længe, dog uden at være medlem. Jeg har nu meldt mig ind, da der er mange spørgsmål der presser sig på. Jeg tror jeg tager dem et ad gang, for min egen overskueligheds skyld.
Mit 1. problem er som mange andres: Søvn og døgnrytme hos min søn på 10 måneder.
Han har aldrig haft en fast rytme på dagen, jeg har mange gange forsøgt at indføre dette men uden held. Det har været og er stadig utrolig frustrerende og opslidende. Det eneste der ligger fast er, at han går i seng kl. 19.00. Her falder han hurtigt i søvn som regel uden hjælp.
Han er på det seneste begyndt at sove meget uroligt og skal have sut og puttes mange gange i løbet af natten, de sidste par dage er han kommet over i vores seng kl 3-4 og har sovet her til omkring kl 6. Jeg synes faktisk at nætterne er hårdere nu, end da han "bare" skulle ammes.
Om dagen har vi også store vanskeligheder. Det ligger nogenlunde fast at han tager sig en formiddagslur, længden variere dog meget, det kan være alt fra ½ - 2 timer. Der er ingen sammenhæng mellem hvor meget han sover formiddag og eftermiddag.
Det går helt galt når han skal sove om eftermiddagen, i går tog det fx. 1½ time at få ham til at sove, selvom jeg kunne se at han var træt, det endte med at han faldt i søvn i mit skød foran TV, tit ender det dog med at jeg simpelthen opgiver.
Jeg har erfaret at det er absolut bedst, når han tager en tidlig eftermiddagslur, jo senere det bliver før han lægger sig til at sove jo mere træt og sur virker han, når han vågner.
Hvad skal jeg gøre? Både nat og dag? Hvordan indføre jeg faste tider og hvornår skal de ligge? Hvad gør jeg når han absolut ikke synes han skal sove, når jeg vil?
Han spiser godt, stortset det samme som os. Han virker overordnet glad og tilfreds. Græder sjældent. Er begyndt at kravle for 3 uger siden. Vejer 9,3 kg. og måler 80 cm. Mener han er helt med både mht. størrelse og udvikling.
Glæder mig til dit svar
T