Brev:
Letmælk i vuggestuen, 10 mdr og folinsyre
17. september 2006
Alder:
10 mdr.
Letmælk i vuggestuen, 10 mdr og folinsyre
Kære Helen
Tak for dit seneste råd til mig, ang vuggestuestart/søvn. Det går bedre med Elias, han er ved at vænne sig til vuggestuen, selvom pædagogerne må indrømme, at han er en af de "sejere" børn, rent indkøringsmæssigt. Til gengæld bruger de god tid og ressourcer på ham, så jeg føler mig tryg ved at aflevere ham til dem. Selvom jeg nok må sige, at det er hårdt stadigvæk..... Men jeg følger dit råd med at udstråle sikkerhed og ro omkring afleveringen,- og det går somsagt fremad.
Nattesøvnen er også blevet "ved det gamle" med de sædvanlige 6-8 opvågninger pr nat,- men på den "nemme måde" igen. Så det er også en stor lettelse.
Desværre har han lige været på penicillin, da han igen blev syg (lungebetændelse), så jeg håber også snart hans immunforsvar bliver lidt stærkere. Han har været syg 4 gange på 6 uger. (har været i vuggestuen 6 uger nu)
Nok om det.
Mit spørgsmål i dag, er inspireret af dine nyere svar til andre her på siden, ang mælk til de små.
I vuggestuen drikker alle børnene letmælk til maden! Jeg har luret lidt i køkkenet, som på alle måder virker rigtig fint. De får varieret mad hver dag og der gås meget op i, at børnene tilbydes/spiser godt, på de individuelle tidspunkter der passer hver især. De får gode, gedigne sunde retter, som laves fra bunden og tilbydes iøvrigt forskellige ting hver dag. MEN... jeg kan se, at de kun har letmælk i køleskabet. Så der er simpelthen ingen sødmælk i huset.
Er det decideret skadeligt, hvis den letmælk han drikker i vuggestuen er UDOVER sin anbefalede mængde sødmælk/mme, som jeg gir ham hjemme?
Da jeg jo kan se at de slet ikke bruger sødmælk, vil det nok ikke nytte at efterlyse det! Jeg er ikke så meget for at "brokke" mig over det, da jeg ellers synes deres madpolitik er så fin.
Et andet spørgsmål...
Vi kunne godt tænke os en lillebror/søster til Elias. Det er ikke sådan at vi prøver ihærdigt på at producere en sådanne lige nu,- men omvendt passer vi heller ikke på ikke at det skulle ske. Det jeg mener med dette, er at jeg egentlig gerne ville vente lidt, men qua min alder (36) og det faktum, at jeg ikke havde let ved at blive gravid sidst, vil vi hellere at det sker snart, end slet ikke!
Så når Elias er et års tid/halvandet, vil vi ihvertfald intensivere projektet :o)
men....jeg tager således ikke folintilskud nu! Det vil sandsynligvis blive meget lang tid jeg skulle indtage dem, hvis jeg starter nu..(måske 1-2 år...) men omvendt ved jeg jo ikke OM vi pludselig blir gravide!
Hvad er bedst! : At tage dem i meget lang tid, eller ikke at have fået startet i tide (den måned før graviditeten indtræffer, som anbefales). Jeg tænker også her på, at mange jo slet ikke planlægger graviditet, når det sker! Viser undersøgelser så hér, at det er skadeligt for fosteret/barnet, at man ikke tog folin? Starter man så bare hurtigst muligt når man opdager det,- eller??
2 små spørgsmål i dag, men pakket ind i et langt brev... Jeg er desværre ikke så god til at formulere mig kort og kontant.
God søndag.. :-)
Venlige hilsner Elias´mor