Svar: Tanker om søvnproblemer
16. september 2006
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Åh hvor er det hårdt. Sidde der ved siden af sit lille barn, som græder. Jeg ved du har prøvet alt og snart ikke ved din e levende råd. Men du må prøve at vurdere, hvad der bedst virker. Nogle børn har brug for at ligge lidt for sig selv, hvor man sidder beroligende ved siden af, andre børn bliver kun mere og mere ulykkelige af dette og har brug for at komme i favn.
Der er faktisk også forældre som tager barnevognen indendøre og putter barnet i den, vugger stille frem og tilbage og så snart barnet begynder at give lyd, vugger lidt igen. Der er også forældre som monterer hjul på tremmesengen for at kunne vugge barnet her - så de kreative tanker fejler ikke noget, når man står i en situation som din.
Det er naturligt at Casper finde ro ved at blive vugget. Det er derfor nogle gange en idé at prøve med f.eks. barnevognen. Jeg kommer hos en familie som har stor glæde af en "sansegynge" - kender du en sådan? Den hænges op 20-30 cm over jorden og så et tæppe på og så ligge Casper der. Det kan være det er en god idé hos jer. Du får armene lidt fri og han kan ligge og kigge sig omkring samtidig med at han bliver vugget og så falder han måske til ro. Han vil jo gerne se sig omkring og følge med i alt, men har også brug for samtidig at blive beroliget. Du kan overveje det.
Med hensyn til at "tage ham op" eller lade ham ligge, så mener jeg jo at børn, som er bange og utrygge altid skal tages op. Men det er også vigtigt at skelne imellem om det er utryghed eller om det mere er en manglende evne til at kunne sige fra og "lukke sig inde" i sig selv og finde roen. Her kan det nogle gange være en idé at putte barnet og så gå en tur eller vugge det f.eks. i barnevognen, eller bare sætte sig med en fast hånd på barnet krop ved siden af barnet.
Det kan også være nødvendigt at lægge barnet fra sig, fordi man selv er "helt ude i tovene". Hvis man ikke formår at skabe roen for sit barn, så kører barnet jo med på det og bliver kun mere og mere uroligt.
I forhold til børn der vågner for hurtigt, kan det også nogle gange lade sig gøre at holde dem sovende, ved at køre lidt med vognen. Der er faktisk også forældre som bruger støvsugeren. Den monotone og lidt larmene lyd får nogle gange barnet til at falde til ro og hvis lyden vedbliver at være det, så hører de det også når de skifter søvnfase og kommer på den måde selv videre i søvnen.....tja måske også et forsøg værd.
Med hensyn til børn og søvnfaser så er det rigtigt at man taler om især to søvnfaser. Der er den rolige og dybe søvn og den mere urolige – REM - søvnen (drømmesøvnen). Halvdelen af det nyfødte barns søvn er REM-søvn. Og man vil kunne se på barnet at det netop hyppigt har øjenbevægelser, suttelyde osv. i søvne.
Et lille barn vågner flere gange i forbindelse med med skift af søvnfase uden at forældrene nødvendigvis registrerer det og hos de mindste børn vil hver søvnfase skifte ca hver ½ time, hvor det hos de lidt større børn er ca. hver time.
Uanset hvor gammel man er, så siger man at det tager op mod 30 minutter at falde i søvn.
Du kan, hvis du orker det, læse mere om børns søvnfaser i bogen "Børns søvn- en forældrehåndbog" af Marion Thorning Gyldendal 2002.
I 2 mdr.´s alderen begynder børn at kunne se længere, de opfatter rummet de er i og begynder mere bevidst at dreje hovedet efter lyde, personer osv. De øgede stimuli, som barnet derfor i denne alder får i løbet af dagen, medfører ofte også en lidt mere urolig søvn og det er ofte også i denne alder, at børn begynder at have lidt svært ved at lukke fra og selv finde roen.
Ved du hvordan du svøber ham, når han sådan rigtig skal svøbes? I et klæde med armene ned ved kroppen. Du kan måske have glæde af bogen "Svøb dit barn".
Du har bestemt ret i at man kan prøve for meget og jeg ved ikke om jeg kun giver dig endnu mere at forholde dig til. Men du må selv prøve at sortere i det. Problemet er netop nogle gange at man forsøger 117 forskellige ting i håb om at et eller andet virker, men det eneste man gør, er at tilføre barnet endnu flere stimuli, hvor barnet faktisk skulle have lov til at slappe af.
Derfor så virker det faktisk nogle gange at tage en beslutning om at nu gør jeg sådan og så køre det igennem, fast rutine og så vil du ofte kunne se en ændring efter måske kun 3 dage. Ikke at tingene har løst sig der, men der vil være en ændring.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske