Brev:
Tanker om søvnproblemer
16. september 2006
Alder:
4 mdr.
Tanker om søvnproblemer
Kære Helen
Allerførst 1000 tak for dine ord og det hurtige svar.
Ja - så gik dagen til ende! Kl. er 19:20 og Casper sover nu endelig efter ca. 20 min.s vild ulykkelig gråd liggende i sin seng med mor siddende på knæ ved siden af, synger "stille nu - min baggårdskat", holder i hånden og kind mod kind.
.........tanker flyver....... et spædbarn der græder skal altid tages op og trøstes! De sidste dage har han grædt sig i søvn i mine arme, mens jeg traver gulvet op og ned.
Han er SÅ overtræt den lille fyr....... sover max 3x45min i løbet af dagen, trods gåtur, vuggen, op i mors arme, amme, sut, skal ikke bøvse, er ikke sulten, bleen ok osv. - så snart jeg stopper med at vugge, eller gå eller ligger ham - så går der 5 min. og hans øjne ligner 2 store klare stjerner.
Hele dagen går med at forsøge at sove - kommer han op græder ham voldsomt - kan slet ikke kapere indtryk og stimuli i mere end max ½ time. Så skærmer vi så godt vi kan indtil vi tør tro på, at nu er det altså rimeligt at han puttes igen.
Mit spørgsmål idag:
knap 4½ mdr. - Er det bedst nu at holde ud, når der skal soves. Jeg tænker i forhold til vaner.????
En dagplejemor, siger jeg ikke skal tage ham op af seng/barnevogn, da han vænner sig til det. Måske skal vi beslutte at sådan er det, når man først er lagt, kommer man ikke op igen, så hjælper vi gerne med at falde i søvn, men på en anden måde end at komme op - men er det ok i denne alder??
Og hvis han vågner "for tidligt" - mener han bør vel have bare en lang lur i løbet af dagen - hvor meget, hvor længe skal vi insisterer på at han skal falde i søvn igen? Synes jo heller ikke der er meget ved at tage en så lille fyr op for at opleve ham græde hele tiden.
Kan du fortælle lidt om spædbørns søvnfaser - ved de skifter, men hvordan i forhold til Rem og non-Rem søvn - hvilken søvntype først, hvor længe osv.
Tænker meget på om dette kan have noget at sige i forhold til Casper, da problemet jo opstod lige efter 2 mdr.s alderen og der vist sker noget med søvnen der - eller????
Casper har haft sådanne gode sovevaner de første 2 mdr. - viste træthedstegn - blev puttet/svøbt på siden (ved godt de skal ligge på ryggen, men armene flagrer rundt!) og sov. Idag går han mere eller mindre i flitsbue, hvis han svøbes på siden. Han skal i hvert fald nok selv få sig vendt til ryggen igen, så det gør vi selvfølgelig ikke mere. Synes vi har prøvet alle "sov godt uden gråd" ideer - måske prøves der for meget!!!? Vi kører fast putteritual + bamse!
Kærligst Mor